Paříž. Solidarita vs. jednoduchá řešení

14. listopadu 2015 v 12:41 | Magdaléna |  Z hlavy
Nikdy bych si netroufla soudit politickou scénu, dějinné souvislosti a aktuální aféry. Už jenom proto, že si uvědomuju tu spoustu svých neznalostí a souvislostí, které pro ně nedokážu vidět. Bohoužel, dnes ráno mě zasáhla vlna neznalosti a nevidění možná větší... Ale popořadě. Určitě většina z nás zaregistrovala vlnu solidarity, která se zvědla v souvislosti s nocí v Paříži. Ráda bych poslala dál pár informací, co mi přišly důležité, a skromně vyjádřila svůj pohled (záměrně neříkám názor ani postoj). Neočekávám, že se mnou budete všichni souhasit, a budu ráda, pokud přispějete pohledem svým. Ráda se dozvím nové věci, nové pohledy.



Co se vlastně stalo?

Nemohu s jistotou tvrdit, že se stalo to a to, na místě jsem přeci nebyla. Proto přikládám pár odkazů, které já sama považuji za relevantní a které velmi přehledně vysvětlují, co se s největší pravděpodobností stalo.

Krátký a srozumitelný "Überblick" po ty, co alespoň trochu vládnou němčinou:

Kratké představení v bodech, tentokrát v AJ:

ČT24:

Vlna solidarity

O celé události jsem se dozvěděla až dnes ráno, když na mě na Facebooku vyskakovaly obrázky Effelovek a hashtagy #PrayForParis. Je mi ctí, že mám mezi přáteli tolik lidí, kteří soucítí s pařížskými obětmi a jejich rodinami. Zároveň je úžasné, že snad celý svět vyjádřil podporu Francii.

Výroky světových špiček:

Kvůli své drobné jazykové bariéře sleduji spíše německá média, a proto mě velmi zasáhl (v pozitivním smyslu) článek deníku Die Zeit. (pro neněmčináře alespoň překlad nadpisu: Němci a Francouzi musí hájit Evropu společně)

Kontext toho článku je úžasný v kontextu videa, na které jsem koukala v rámci svého osobního doučování se historie. Video ve zkratce popisuje tři velké konflikty Německa a Francie v průběhu historie. Video je zajímavé jednak z toho důvodu, že Francie a Německo byly de facto prapůvodně jednou říší (tak jsem se alespoň dozvěděla), a jednak z přihlédmutím k článku výše.

Jednoduchá řešení

Co mě ovšem děsí, jsou výroky několika "slušný Čechů" a "průměrných občanů". Děsí mě požadavky na uzavření hranic, děsí mě strach, který je vyvoláván v souvislosti s uprchlíky. Netvrdím, že Angela Merkelová udělala všechno správně, ale zároveň si myslím, že naše republika by měla z Evropské unie nejen brát, ale i jí něco nabízet a ne jen remcat. A musím se přiznat, že nedokážu pochopit někoho, kdo odsoudí právě třeba Angelu Merkelovou, která funkci kancléřky vykonává tolik let a které tolik let Německo věřilo, a namísto toho sleduje videa například Tomia Okamury, kterému snad lze přiřknout jen to, že nabízí jednoduchá vysvětlení a návrhy jednoduchých řešení.

Projev Tomia Okamury:

Nedovolím si soudit, kdo se v souvislosti s uprchlíky zachoval správně a kdo špatně, dokážu posoudit pouze to, kdo se NĚJAK zachoval a kdo nezachoval. Zároveň se asi nedokážu odprostit od svého celoživotního postoje "nelze všechny házet do jednoho pytle", a proto si dovoluji přiložit výroky pár lidí, které mě nějakým způsobem oslovily a se kterými souhlasím.

"Děsí mne samotné teroristické útoky a pak bohužel i názory společnosti, kdy většina jakoby zapomněla na to, že paušalizování a vymýcení všech příslušniků nějaké víry jsme tu už jednou měli...."

"Vyvolat strach a zastřít náš rozum, o to útočníkům jde. V téhle válce ale nesmíme být ovládáni pouze emocemi. K ničení terorismu je třeba přistupovat tvrdě a racionálně, aby byli potrestáni skuteční zločinci. A hlavně nehrát hru, kterou by si útočníci přáli rozehrát."
(Dominik Feri, nejmladší radní v ČR, radní města Teplice)

"Hodnoty, na nichž Západ stojí, by ale měly být natolik silné, abychom se tomu ubránili. Migranti, kteří k nám přicházejí, sami ve většině případů utíkají před teroristy, není tedy důvod, aby se nenávist za Paříž otočila vůči nim. Chaos, další krev, lynč, to je navíc přesně to, co svými činy teroristé sledují rozpoutat. Zachovejme chladnou hlavu, není důvod jim jakkoliv vycházet vstříc."
(Ondřej Kundra pro Respekt)

"Pařížské útoky jsou úděsným zločinem proti lidskosti. Modleme se za oběti a ty, které po sobě zanechali. Zároveň v sobě hledejme lidskost a nepodlehněme přesně tomu, o co těmto teroristům jde: strachu a nenávisti. Zapalování uprchlických táborů, kde se shromažďují tisíce lidí, kteří přesně před tímto terorismem utíkají z vlastní země, je totiž také terorismus, a stejně tak zbabělý. Zatímco v Paříži lidé umírali, umíralo i více než čtyřicet muslimů v Bejrútu. Ale o tom neuslyšíme. Protože popravovaní a pronásledovaní muslimové naše média nezajímají. Protože to nezapadá do nenávistné propagandy. Největší síla je v LIDSKOSTI a jednotě. To jsou dvě věci, na které ISIS útočí. Nedovolte jim to. Buďte stateční. Buďte lidští."
(Alena, moje kamarádka a kolegyně ze zámku)

Jak jste si možná všimli, nedovedu vyjádřit svůj postoj k tomu, co se v noci odehrálo v Paříži, pouze jsem se snažila ukázat vám svůj pohled prostřednictvím pohledů jiných. Myslím, že je třeba vnímat individualitu a hlavně(!) nenechat se strhnout jednoduchými řešeními. Protože kdyby to bylo tak jednoduhé, tak se to s námi netáhne tolik měsíců. Prosím, buďme opatrní, koukejme a nedělejme unáhlené závěry. Buďme lidští.
 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 stuprum stuprum | Web | 14. listopadu 2015 v 14:01 | Reagovat

Takových útoků ještě bude. A začne přituhovat.

2 Ilía Ilía | E-mail | Web | 14. listopadu 2015 v 15:01 | Reagovat

Toto je snad první článek, na který jsem narazila, který hned všechny neodsuzuje. Naprosto souhlasím. Jsem ráda, že je tu i někdo, kdo si jen nehraje na chytrého.

3 Milli Milli | 14. listopadu 2015 v 15:15 | Reagovat

Tebe děsí uzavírání Schengenu? Mě připadá, že to je jediná smysluplná možnost. Jako pardon, ale... asi se ukazuje, že otevírání hranic pro všechny kdykoli a kdekoli byla chyba. Byla to zatracená chyba.
Taky bych ráda věděla, jestli se budeš cítit jinak (a jak), když začneš skandovat: "uprchlíky sem" - a pak v jednom dni přijdeš o celou rodinu.

Já chtěla, začala jsem svoje postoje měnit.
Dnes se to zbořilo, jako by to byl domeček z karet.

4 Magdaléna Magdaléna | Web | 14. listopadu 2015 v 15:24 | Reagovat

[1]: Jsem stejného názoru. A moje předpoklady zrovna optimistické nejsou.

[2]: Děkuju. Moc.

[3]: Ano, děsí mě to. Protože mi není ani 20 a vyrostla jsem v době, kdy byly hranice už otevřené a neumím si představit, že je to jinak, že mě někdo kontroluje při každém výjezdu ven. Moje mezer v dějepisném vzdělání jsou obrovské, ale myslím, že to, o se dřív bojovalo a za co se skandovalo byla lidskost, svoboda pohybu a jiné hodnoty. Neskanduji "uprchlíky sem", ale neumím si představit, že by řešením mělo být uzavření hranic. Ráda bych řešení měla, bohužel ho nemám.

5 Lenin Lenin | Web | 14. listopadu 2015 v 16:06 | Reagovat

[4]: Ale vzdyt i po revoluci fungovala na hranicich kontrola totoznosti. Slusny clovek se nemel ceho bat. Jen to mirne zdrzovalo, ale nebyl problem se s platnym pasem po Evrope bez obtizi pohybovat. Problem je v tom, ze Schengen funguje tak, ze vnitrni hranice jednotlivych statu prakticky neexistuji a po velke casti Evropy a mnoha zemich se muze pohybovat kdokoliv, kdykoliv a s cimkoliv a nikde nema nejmensi potiz, kdyz chysta levarnu. Dnes se po Evrope volne toulaji lide, ktere nikdo nekontroluje, nemaji doklady, de facto porusuji zakony, ale nikomu to nevadi. Dokud se nekde neodpali i se stovkami nevinnych. Myslim, ze kazdy stat ma pravo hranice "uzavrit", zavest kontrolu osob a svevolne se rozhodnout, koho si pusti za hranice. Snad jeste existuje suverenita statu, nebo se pletu?

Mas pravdu v tom, ze neni spravne se obratit zady ke vsem, ale je dulezite, abychom meli prehled o tom, kdo, kdy a kam vstupuje a meli jsme sanci vrahy odhalit driv, nez na titulnich stranach novin. Mezi obetmi valky totiz bohuzel putuje i mnoho tech, pred kterymi ostatni prchaji.

6 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 14. listopadu 2015 v 16:07 | Reagovat

Přesně tak, jenže je to těžký. V takovýhlech situacích lidi vypnou  mozky a budou za chvíli jen tak mlátit ženský v šátku na ulicích, případně kohokoliv, kdo je trochu tmavší. Hrůza, je to hrůza co se děje a rozum mi to nebere.

8 Robka Robka | Web | 14. listopadu 2015 v 18:02 | Reagovat

Děkuji za tento článek, který přesně vystihuje moje pocity. Radikální a jednoduchá řešení se nabízí vždy jako první, ale není to tak jednoduché. Nejvíc mě oslovil komentář tvé kamarádky Aleny. To jsou slova, která by se měla tesat do kamene. Nenávistí nic nezmůžeme , jediná síla je v lidskosti, solidaritě a zdravém rozumu.

9 Vlasta Vlasta | E-mail | Web | 14. listopadu 2015 v 18:30 | Reagovat

Je zvláštní, skoro až děsivé, jak se všechno mění. Svět není přátelský, není lepší než kdykoliv v historii, ba naopak mi v porovnání s minulostí (samozřejmě všechno to mám z druhé či x-té ruky, nicméně to sem nepatří) připadá čím dál horší. Doma se o tom nebavíme, protože by se strhla hádka. Táta je, byť má vystudovanou sociologii, tak trochu člověk typu "Američani se modlí k dolarům a uprchlíci, ať si prchají někam jinam" a mamka je oproti němu víc solidární, jak píšeš, nehází všechny do jednoho pytle. Samozřejmě je těžké důvěřovat migrantům, zvlášť ve víru zpráv ze včerejška. Vůbec si neumím představit, jak to celé bude pokračovat, jak to skončí, jestli vůbec. A co mě děsí nejvíc - to my budeme součástí nové Evropy, my budeme přihlížet změnám, velkým změnám.
(Paradox, že mi zrovna na tuhle dobu vyšlo čtení Bídníků a Husitské epopeje. Revoluce, hnutí, strach a násilí a nejasná budoucnost. Jsem docela zvědavá, co o tomhle období budou soudit historikové za sto, dvě stě let.)
Myslím, že mít na něco takového jasný názor je blbost. Nikdy nevíš, co přijde a ovlivní tvůj vhled. Ale bavit se o tom a pohlížet na to ze všech úhlů je důležité a asi jedna z mála věcí, co můžeme udělat.

10 Karma Karma | Web | 14. listopadu 2015 v 19:14 | Reagovat

Já k tomu mám co říct jen jediné - než sem začali přicházet, žádný terorismus nebyl. Utečou před terorismem ve své zemi a... vy jako čekáte, že ti teroristi tam budou sami a hodí si nohy nahoru? Ne, samozřejmě, že se sakra přesunou za nimi. Takže jo, proč nezničit život všech na úkor pár uprchlíků.
Nemusím snad sakra ani říkat, že oni by nás poslali s nějakou pomocí a útěkem z naší země do jejich pěkně do prdele, žejo. Ale to je všem jedno.

11 Leri Goodness Leri Goodness | Web | 14. listopadu 2015 v 19:21 | Reagovat

Je mi zle z toho, co všechno se děje. Lidi postrádají lidskost, jsme v podstatě zvířata a některá hold koušou o něco razantněji. Pokud vláda nezvedne zadek a nezačne něco dělat, třetí světová válka může začít.

12 Opti-Mystique Opti-Mystique | Web | 14. listopadu 2015 v 19:22 | Reagovat

Jsem ráda za tento článek, konečně někdo, kdo se nechytl té všeobecné nenávisti (jako, četla jsem i komentáře o tom, že se mají obnovit koncentrační tábory a zavřít tam všechny uprchlíky a muslimy obecně, aha aha).

Mám strašný strach, protože takové činy nejsou už o náboženství, víře nebo snad státní příslušnosti. Tohle je už o tom, že ti lidé v sobě potlačili lidskost, když dokážou dělat tak šílené věci dalším lidem. A mám strach, že tohle potlačování emocí a základních věcí, které z nás dělají lidi, se bude šířit a dojde k něčemu strašnému, kde to už opravdu nebude o nějakých penězích nebo možnosti se modlit ke svému bohu, tam už to bude o snaze být ta alfa, která zabije nejvíc konkurentů. Mám strach z toho, že se násilí bude potlačovat dalším násilím. A mám strach z všeobecné paniky a strachu, ze kterého se lidé začnou soustředit jen na základní zvířecí pudy, a my budeme ztraceni. A také mám strach, jak se z té všeobecné paniky začínají všude šířit zkreslené informace, které paniku jen podněcují a kterým lidé bezmezně věří. Stále ještě doufám, že láska a lidskost zvítězí.

13 Egoped Egoped | E-mail | Web | 14. listopadu 2015 v 20:51 | Reagovat

[10]: "Já k tomu mám co říct jen jediné - než sem začali přicházet, žádný terorismus nebyl." - taky k tomu mám říct jen jediné: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_the_European_Union a sescrollovat na List of incidents

14 Lenin Lenin | Web | 14. listopadu 2015 v 22:09 | Reagovat

[10]: Byl. Bohuzel. Legalne prichozi islam. Na tom je koneckoncu videt, ze i generace muslimu, ktere maji v Evrope doma, se nestiti zabijet lidi, se kterymi sdili zemi a kontinent. Bohuzel, i bez uprchliku si clovek nemuze byt jisty. Dokonce ani kdyby do Evropy nebyl vpusten nikdo, kdo veri v Allaha, tak ne. Porad je dost zatemnenych mozku, co k islamu svevolne konvertuji, ac se narodili jako normalni Evropane, a nevahaji se odpalit v metru. Nicmene ano, uprchlicka krize a otevrena naruc Evropy je zivna puda a par radikalu se mezi miliony ubozacku ztrati. A jak vidno, nemusi jich byt ani moc.

Ono by bylo asi neumoudrejsi "nepomahat" tam, kde o pomoc nestoji a nesnazit se vsude ve svete prosazovat demokraticke hodnoty.

15 Alča Alča | 15. listopadu 2015 v 13:55 | Reagovat

Jednoznačně-hranice pro tyto osoby uzavřít, všechny vrátit zpět do země původu-válka neválka - násilí a vraždění bezbranných už mají v genech. Co víc říct.  - viz.teroristi byli i věku 15-18let hovoří samo za sebe.Vyrůstala jsem v době uzavřených hranic a díky za to bezstarostné mládí a výchovu dětí ve volnosti.Tohle asi není pro většinu ta vytoužená klíčová vycinkaná svoboda.Kdo chce do světa,at se podívá,dneska má možnost přece i přes uzavření hranic-jen mimochodem a co ty víza a kontroly do světa za velkou louží,za co nás teda považují tam???Chce to trošku více prozřít a odhodit falešný soucit s těmi,kteří jsou vychovávání už od narození jiným směrem,dost necitovým k ostatním a přímo vražedným.

16 Scarlett Scarlett | E-mail | 16. listopadu 2015 v 1:23 | Reagovat

[15]: Tak by ma zaujímalo na základe čoho súdite všetkých týchto ľudí ako "vychovávaných necitovým a vražedným smerom". Podľa tých 8 jedincov, ktorí vraždili v Paríži? Alebo podľa toho čo ste o nich počuli? Tu sa bavíme o miliónoch ľudí, ako môžte o nich povedať bez ladu a skladu že majú vraždenie bezbranných v génoch? Ako už bolo správne povedané vyššie- tu sa nedá nájsť žiadne jednoduché a jasné riešenie. Trestať nevinných ľudí za to pred čím oni sami unikajú a bezhlavé uzatváranie hraníc, to je výsmech zdravého rozumu a navyše to nie je ani žiadne riešenie, viď. napríklad aj Ameriku- napriek všetkým možným kontrolám a vízam došlo už k atentátom aj tam. Tu sa jedná o organizácie, ktoré keď budú chcieť, nájdu si cestu a nezastaví ich pasová kontrola na hraniciach. Takže obviňovanie imigrantov mi príde absolútne nepodložené a odsudzovanie miliónov ľudí na základe "jedna babka povedala" priam až tragicky hlúpe.

17 Karolína Karolína | Web | 16. listopadu 2015 v 22:35 | Reagovat

Lidé asi obecně tíhnou k jednoduchým řešením. Proto mě fascinuje, že nedokážou pochopit, že kdyby to nějaké jednoduché řešení mělo, už s ním dávno někdo přišel. Je děsivé, jak je lidská pamět krátká a jakou stopu v nás zanechalo několik desítek let totality...starám se o sebe a co se děje ostatním, o to se nezajímám. Nebo ještě lépe, radši je nabonzuji, abych byla z obliga....paní Alča je nádherný vzorek té generace, která tak ráda zapomíná, případně se k tomu ještě hrdě hlásí.

Vadí mi tlak na to, aby člověk byl buď sliníčkář, nebo xenofob. Protože dle většiny lidí je evidentně nemožné soucítit s oběťmi války a zároveň si uvědomovat hrozby, které masový příliv lidí nese. Pokud tedy někdo na takové pozici stojí, schytá to většinou od obou táborů a je zároveň sluníčkář a xenofob...:D

18 Van Vendy Van Vendy | Web | 21. listopadu 2015 v 13:43 | Reagovat

[16]:Ono jich není jenom osm.

19 Van Vendy Van Vendy | Web | 21. listopadu 2015 v 13:59 | Reagovat

Já osobně jsem zvědava, kolik lidí ještě bude muset umřít, než se s tím začne něco dělat. Ta uprchlická vlna nebyla a není normální, byla uměle vyvolaná. Normální migrace probíhá každý rok a v daleko menším měřítku, tohle je jak vypuštění divokého davu do arény, arénou je v tomto případě Evropa. Divoký dav? Možná ti připadá že přeháním, ale když jsem viděla, jakým způsobem lezou do vlaku, přes okýnka, jako by jim za patama hořelo a přitom o nic nešlo, nikdo tam nestál s puškama nebo dělama, nikdo je nenaháněl s kvérem. A ten bordel, co nadělali, jako mám zavírat oči nad tím, že se chovají jak dobytek? Ano, buď si tady, jestli chceš, ale přijmi zákony téhle země, nepovyšuj své náboženství nad zákony této země a respektuj zvyklosti této země. Snaž se najít práci a nežij jen z dávek, nespoléhej se, že celý život budeš jenom brát a nic nedávat a s lidmi kolem vycházej slušně. Tohle jsou snad základní pravidla lidskýho soužití a mně se zdá, že dnes něco takového požadovat, rovná se, být xenofob a nácek. A nezapomeň, že spousta těchto lidí jde bez dokladů. Chytrý telefony mají a doklady záhadně poztráceli? Zeptám se tě, kdybys jela do zahraničí a neměla pas, pustili by tě tam? Kdybys obešla celnici a pokusila ses tam dostat jinou cestou, a chytli tě - pustili by tě tam? Vypravili by pro tebe speciální vlak? Dali by ti na cestu zásoby jídla a oblečení? V některých zemí by člověk za nelegální přechod hranic chytil vězení, nebo okamžitou deportaci, nebo kulku.
A že prchají před válkou? Proč před ní prchají přes pět zemí, ve kterých válka není? že chtějí žít líp? A jak líp? Jako pobírat dávky, nic nedělat a žít si jak prasata v žitě?
Magdalenko, mně vadí, že zdejší lidé nebo spousta evropanů má pocit, že se mají stydět za to, že se mají dobře. Ale doprdele k tomu, abychom se měli dobře, jsme se museli dopracovat. Před pětasedmdesáti lety tady byla rozbombardovaná země, stejně jako spousta ostatních zemí kolem, spousta domů zničených nebo rozstřílených, poválečný stav byl šílený. A utíkali někam takhle houfně naši lidi? Ne, zůstali, i ve válce, a to tady byly taky situace, kdy šlo o život. Zůstali i po válce a pomáhali stavět a opravovat to, co bylo rozbité. A dělali i nadále, opravovali, shánčili, ano, bylo i sobectví a malé zlodějiny a malá domů, ale snažili se udržovat svoje domovy a také okolí, a co staveb vzniklo v rámci brigáda socialistické práce, to znamená, že se šlo v sobotu nebo v neděli pracovat na výstavbě školky nebo obchodu, a to zadarmo. Já už to nezažila, ale moji rodiče ano. Takže, k tomuhle pohodlí a relativnímu blahobytu jsme se domohli vlastní prací, kdybychom seděli na prdeli a spokojili se s minimem, tak je to tu jako po válce.
Ať se také snaží. Nejsem zatvrzele zastáncem nepřijetí žádného migranta, ale jen v rozumném měřítku a po pořádném prověření. A pokud se jim mohlo pomoct, mohlo se to udělat jinak - přímým výběrem v táborech, kde přebývali (a kde sice žili nouzově, ale přímo ohroženi na životech nebyli). Mohli se vybrat tímto způsobem a potom převézt, autobusy nebo vlaky. Nezpůsobilo by to tolik škody, jako tohle masové tažení. A kdyby se zároveň ošetřilo zákonem další soužití, nehrozila by ani tahle hysterie, co je.
Asi ti zrovna nekapu do noty, ale bezhlavé přijímání všech není prostě technicky možné. Má Evropa přijmout celou Afriku? Spočti si, kolik má Afrika lidí, kolik se jich do Evropy vejde?
Důsledky toho všeho vidíme, a Paříží to zdaleka nezačíná, ty útoky byly už dřív a jinde. Jediné nové, co asi je, je fakt, že tyto útoky byly zamířeny současně na několika místech. V tomto případě kultura. Restaurace, koncert, sportovní utkání. V Mali to bylo obsazení hotelu - takže turistika. Jsem zvědava, kdy přejdou na oblast stravování, konkrétně voda. O dopravě ani nemluvě.
A ano, problémy migrantů se přesunuly do Evropy společně s nimi - ale budeme to my, kdo je bude muset řešit a kdo je ponese, a nebude to jenom tahle generace. Mám obavy, že Merkelová a spol to posraly celé budoucí generaci dětí, v celé Evropě. Ona ta druhá světová byla asi málo a sedmdesát pět let míru bylo asi hodně.

20 Van Vendy Van Vendy | 21. listopadu 2015 v 14:03 | Reagovat

[17]:Karolínko, jednoduché řešení by existovalo (a nemám na mysli koncentráky a podobné extrémní návrhy), jenže není doporučeno. Jednoduché řešení by bylo, kdyby se uprchlíci vybírali přímo na místě, tedy v uprchlických táborech. Ještě jednodušší řešení by bylo, kdyby se jim zpříjemnil život přímo v uprchlických táborech. Jenže kupodivu, peníze, které se posílaly do uprchlických táborů, netvořily ani desetinu peněz, které se náhle uvolnily pro vyplácení podpor migrantům. A poslední a nejrozumější možnost, ukončit ty pitomé války v těch zemích. Aby mohli normálně žít, jako žili předtím.

21 Van Vendy Van Vendy | 21. listopadu 2015 v 14:06 | Reagovat

Ještě do třetice - k těm obstrukcím, které byly přiřčeny k minulé době. Odbavit pasovou kontrolu netrvalo zas tak dlouho, dnešní fronty na silnicích skrz nějaké objížďky jsou časově daleko delší. Jediné, co tenkrát bylo, bylo celní omezení a osekání toho, co se mohlo vyvézt a přivézt. Ale jinak nebyl problém. Připouštím, že koupit zájezd nebylo tenkrát tak lehké jak dnes, na zájezdy se kolikrát stávaly frony i o půlnoci, ale také se nestalo, že bys odjela se zájezdem a pak tam zůstala, protože cestovka by mezitím záhadně krachla. Takže, ne všechno špatné bylo v té době až tak špatné.

22 Van Vendy Van Vendy | 21. listopadu 2015 v 14:12 | Reagovat

[17]:A ještě jednou, omlouvám se za čtvrtý koment, nechci zabírat místo pro ostatní - paní Alča jen správně poukázala, že kdo chce jet do Ameriky, tomu zřejmě taky občanka nebude stačit, takže si musí vyshánět i další papíry. . A takové kontroly, jaké se dělají dnes, dřív nebývaly. Takže trochu opatrně s tím nálepkováním "nádherný vzorek té generace, která ráda zapomíná". Ta generace má v paměti věci, které ty, Karolinko, znáš jen z vyprávění.Nepodceňuj lidi jen proto, že zažili dobu, kterou ty jsi nezažila. Oni totiž mají možnost porovnání, na rozdíl od tebe, která jsi zřejmě zažila jen tento svět v této podobě.

23 Teeda Teeda | Web | 22. listopadu 2015 v 0:42 | Reagovat

Myslím, že až moc používáš "nedovolím si soudit". A kdo by měl? Lidé zabíjejí lidi. Myslet si o tom může každý člověk co chce, podstatné je, aby to vyjádřil lidsky.

24 Ema Ema | E-mail | Web | 29. listopadu 2015 v 14:11 | Reagovat

JE těžké to soudit, mám pocit, že média nám ani neukážou doslova pravdu. Já jsem třeba ani jednoho uprchlíka zatim na vlastní oči neviděla....

25 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 4. prosince 2015 v 7:39 | Reagovat

Konečně rozumný článek. Nelíbí se mi vlna odporu proti uprchlíkům. Jsou to lidé prchající před válkou. Nelíbí se mi ani vlna odporu proti muslimům. Muslim totiž nerovna se terorista. Je mi nesmírně líto toho, co se stalo ve Francii, zmařených lidských životů. Ale nedala jsem si na FB přes obličej trikoloru. Když bylo sestřeleno ruské letadlo, kdo si na sociální síti byť jen vzpomněl? A mrtvých tam bylo víc než dost. Nelíbí se mi, jak naši politici nemluví pravdu. Když je podle nich naše republika "mimo hru", proč se nerozsvítil vánoční strom v Praze najednou ? ? ?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
.
Všechny texty a fotografie jsou má vlastní tvorba, prosím respektuj to. Děkuji.


.