Proč mi vadí Scio

18. května 2015 v 11:13 | Magdaléna |  Z hlavy
Konečně tenhle článek můžu napsat. Konečně se necítím povinna zachovávat korektnost vůči tomuto kolosu. Obvykle nemám potřebu psát hejt články, ale tohle je ve mně zakořeněné už víc jak půl roku. Nebudu nadávat nad tím, že mi to nejde, že jsem se nedostala. Jen potřebuju vyjádřit, co vnímám jako chybu, nespravedlnost a absurditu.



Když jsem byla na základní škole, psali jsme Scio testování v 5. a 9. třídě. Tenkrát jsem to měla ráda, protože mi to dávalo smysl (Je přece fajn, že někoho zajímá, jak je na tom úroveň škol) a protože to byla prima možnost, jak vyniknout a naopak zjistit, kde jsem trochu slabší. Pak dlouho, dlouho nic a ve čtvrťáku na gymplu jsem zjistila, že Scio tvoří i testy přijímací a že se bez nich na některé školy prostě dostat nejde. Nejdřív mi to bylo jedno, ale pak jsem do sebe začala nasávat tu absurditu a nespravedlnost. A teď to konečně můžu ventilovat. A víte proč? Protože tenhle výplod extrémního molochu už nepotřebuju!

Komerce - Jsi chytrý? Zaplať. Jsi hloupý, zaplať víc!

Vypadá to idylicky. Na Scio test máte několik pokusů. Když jste nervózní, můžete to napravit příště. Vždyť to stojí jenom kolem 500 korun. Jo. Ale!

Moc dobře nechápu, proč mám platit registrační poplatek škole - nebo lépe řečeno každé fakultě a teď ještě platit za to, že si vůbec SMÍM napsat přijímací test? Proč školy, které Scio nevyžadují, mají přijímací testy zadarmo? Vždyť by z toho také mohly profitovat. Takhle tedy platím školám, které jsou líné stvořit si své testy samy. A platím jim nejspíš za tu lenost.

Navíc mi přijde nefér, že ti bohatší to mají prostě snazší. Mohou si napsat každý test. Takže pokud se hlásí na práva do Prahy, zaplatí něco přes 6 tisíc a mají podstatně větší šanci na přijetí než já, která zaplatila snad "jenom" tisícovku. Já vím, mohu to kompenzovat inteligencí. To taky dělám. A vychází to. Ale tohle prostě nepovažuju za rovnost příležitostí.

Absurdita - Nechceme nikoho škatulkovat, ale koukej splnit tabulky!

Mnozí možná vědí, že ředitelem Scia je Ondřej Štefl. Málokdo ale asi ví, že je zároveň i zakladatelem gymnázia PORG. A dost možná ještě míň lidí ví, že právě teď chce Ondřej Štefl založit školu, která má "připravit děti na budoucnost". Nebude se v ní známkovat, srovnávat, dokonce ani sedět v lavicích. (více např. na IDNES.cz)

Nemám vůbec nic proti inovátorství ve školách, přestože nejsem velkým zastáncem tohoto směru ubírání se. Dokonce se mi celý tahle myšlenka skoro líbí. Ale. Také vnímáte ten paradox? Na jedné straně je tu člověk, který chce stvořit školu, která nebude děti známkovat, demotivovat a nikterak tlačit do tabulek a porovnávat. Na druhé straně je ovšem ten samý člověk ředitelem kolosu, který je na komparaci založen. Ondřej Štefl se tedy kasá tím, jak chce hájit individualitu dítěte, jak chce, aby se děti učily samy od sebe, ale na druhou stranu má pod palcem společnost, která individualitu popírá. Pokud nesplníš tabulky, nemáš šanci. Jsi horší? Nezajímá nás, že umíš skvěle anglicky a máš řečnické schopnosti. Prostě se nauč číst texty a hledat v nich, co tam nepatří, jinak máš dveře zavřené.

Teď trochu přeháním. Ale vnímáte ten oxymorón? Ondřej Štefl připravuje školu, která ale děti nepřipraví na testy, kterých je "otcem".

Kvalita a kvantita - Měříme inteligenci. Potřebuješ ji naučit?

Je mi jasné, že žádný test nemůže měřit chytrost, inteligenci a studijní předpoklady objektivně a správně. Je to smutný, ale je to prostě tak. Jsou lidi, kteří můžou být úplně blbí, ale testy tohohle typu jim celkem jdou. To jsem třeba já. A pak jsou lidi chytří, kteří v těhle testech ale ztroskotávají. Nelíbí se mi to, je mi z toho smutno, ale nic s tím asi neudělám.

Vadí mi ale jedno. Když tyhle testy mají měřit studijní předpoklady, které se, dle mého logického závěru, naučit nejdou, proč tedy existuje tolik kurzů, které vám tvrdí, že vás to naučí? Jasně - souhlasím, že vám někdo poradí, že vám ukáže, jaké úlohy tam jsou a vy se na základě toho zlepšíte. Ale netvrďte mi, že když budete každou sobotu jezdit do Prahy a řešit ukázkové testy, že tím zvýšíte svoje studijní schopnosti. Jediné, co tím možná ukážete je, kolik jste ochotni škole obětovat. Ať už času nebo peněz.


Upozorňuji, že tento článek není projevem zoufalství nad vlastní neschopností a nad tím, že bych se nedostala na nějakou školu. Je to vyventilování toho, co mě nadzvedává ze židle. Děkuji.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Polární vlk Polární vlk | Web | 18. května 2015 v 12:05 | Reagovat

Už jsem na magisterském studiu na VŠ, ale přijímačky přes SCIO mě taky nadzvedávaly... Naštěstí na UP do Olomouce se podle nich nebralo, takže jsem je nemusela absolvovat, abych se dostala na vysněnou školu. Přes Scia jsem se jenom jistila přihláškou na UTB, kdyby nevyšla Olomouc

2 Lisi Lisi | Web | 18. května 2015 v 12:12 | Reagovat

Na Scia jsem taky nadávala,navíc mají být srovnatelné, ale sama jsem si OSP psala 2x. Jednou tam v té čtečí části byly články pro mě o "filozofických blábolech", podruhé tam popisovali život asi Karla IV. Rozhodně se mi lépe odpovídalo v tom druhém testu.

3 Eva Eva | Web | 18. května 2015 v 13:35 | Reagovat

Už "za mě" (tedy před 8 lety, kdy jsem se hlásila na VŠ já) mě Scia neuvěřitelně štvaly a to tehdy byla možnost "jen" tří pokusů. Od těch dob mi to přijde čím dál absurdnější a jsem nesmírně hrdá na to, že moje škola na to nehraje a že můj druhý obor si i přes odpor mnoha lidí zachovává nejen své písemné testy, ale i dvoukolové ústní pohovory. A bohužel, pokud chodíš každou sobotu na scio přípravku, tak se to za chvíli naučíš jak cvičená opice, stejně jako když si uděláš IQ testy 10x za sebou, tak budeš rázem "inteligentnější". Je to mašina na peníze skrytá za údajnou objektivitu.

4 Terka Terka | E-mail | Web | 18. května 2015 v 15:09 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím. Nevím, jestli mám právo označit se jako chytrá, ale patřím k těm lidem, kterým prostě Scia nejdou a nepůjdou, ani kdyby se na hlavu postavili. I když, přes jejich stránky jsem si koupila jakési cvičebnice (přičemž jsem v sobě měla malou jiskřičku naděje, že by tam mohlo být i vysvětleno, proč to tak je, ale nebylo... byly tam testy a výsledky jsem musela jako opice naklikat na jejich stránky, abych se dozvěděla, jak jsem na tom...), ale kupodivu se mi ty testy povedly lépe, než kdykoli předtím... Scia nejsou o chytrosti, jsou o penězích. Kdo má víc peněz, může si zajít na kurzy, koupit si všechny druhy učebnic, které mu mají pomoct, ale kdo nemá a tyhle testy mu dělají problémy, má holt smůlu... nebo možná jsou i o chytrosti, ale když člověk nedá přijatelný výsledek alespoň napodruhé, už nemá cenu, aby tam chodil potřetí.

5 KZ KZ | E-mail | Web | 18. května 2015 v 15:23 | Reagovat

Jo, nad tím jsem se pozastavovala taky. Někteří mají s těmi testy problémy, mě jdou, takže to "neřeším". To ale neznamená, že by mi to přišlo normální.
Já mám třeba přirozený "talent" na hledání v textech (ať českých nebo anglických), umím se v těch úlohách zorientovat a hned tak něco mě do úzkých nezažene (jenom na papíře). To že mám špatný ústní projev a neoplývám bezbřehými znalostmi už nikoho nezajímá. Je to postavené na hlavu, že? :D

6 Elis Elis | Web | 18. května 2015 v 15:31 | Reagovat

Naprosto s Tebou souhlasím. Se vším.
Když jsem se hlásila na gympl, chodila jsem k jedné paní, co mi s tím údajně měla pomoct. Jo a houby. Nakonec jsem z češtiny, matiky a studijních předpokladů zkazila studijní předpoklady. Proč ? Protože všude tam naházeli grafy, které jsme samozřejmě s tou paní nedělali.
Dostává mě ale to, že Ondřej Štefl mluví o škole, kde chce děti připravit na 30 let, vůbec něco takového vymyslel.
Proč chce sakra připravovat školu, kde chce děti připravit za 30 let, když ve sciu mám rozeznat kolik je na obrázku pravoúhlých trojúhelníků? Vážně si myslí, že za 30 let, budu hledat v nějakém obrázku pravoúhlé trojúhelníky?
On tady mluví o tom, jak chce děti připravit do budoucnosti, a vymyslí scia..

7 Limeo Limeo | E-mail | Web | 18. května 2015 v 18:24 | Reagovat

Já jsem se nikdy SCIO testů nezúčastnila, na škole jsme dostali jen testy osobnosti, jinak ne, za což jsem ráda, nechci, aby kdokoliv cizí mohl vidět mé výsledky a moji učitelé se tím chlubili ve sborovně... :-(.
Tyjo, pětistovku za to, že jim ty obětuješ čas? Velký kulový bych jim dala, to za to nestojí (člověk si místo toho může koupit pěknou knihu)...

8 Petra Petra | 18. května 2015 v 19:39 | Reagovat

Jsem moc ráda, že nás tohle minulo. Na VŠ jsem se hlásila v roce 2000, kdy SCIO testy začínaly, mám dojem, že tehdy se podle nich bralo ze mnou vybraných škol jen na FSS MU. To, co se děje dnes, je šaškárna na rýžování peněz.

9 Magdalen Magdalen | Web | 18. května 2015 v 21:43 | Reagovat

Přesně, taky jsem z éry, kdy Scio byly jen na FSS MUNI. Tenkrát jsem je dělala...ale byly zadarmo - tedy pro toho, kdo se na tu školu hlásil - zaplacený příspěvek = zaplacené zkoušky.
Platit zvlášť příspěvek i zkoušky je opravdu postavené na hlavu. A Je možné je dělat několikrát? No tak to tuplem!!! Za nás to prostě byl jeden termín - jako normální přijímačky, resp. termíny byly asi dva, ale pro různé skupiny, ne dva pokusy. Zírám, co se to děje.....

10 Magdaléna Magdaléna | Web | 19. května 2015 v 8:32 | Reagovat

[1]: Já je nakonec také nevyužiju, protože Brno je také nepožaduje :)

[2]: Mně by zase víc vadil Karel IV. :)

[3]: A můžu se zeptat, kde studuješ? :) Jinak si nemyslím, že by ty sobotní přípravky někoho něco extra naučily.

[4]: Je to komerce. A navíc mi přijde, že platíš, ale stejně to nemá žádný výsledek. :)

[5]: Úplně ti rozumím. A možná jsem to mohla v článku taky zmínit. Já sama bych se na práva dostala. Jenom pro to, že mi tyhle testy jdou. Ale z dějepisu a ze ZSV nevím nic. Oproti tomu mám spoustu kamarádů, kteří se ZSV věnovali a kteří mají z dějepisu super znalosti, ale na práva se nedostanou, protože prostě neprojdou přes OSP.

[6]: No, tak nějak :D

[7]: Stojí nestojí. Když chceš na nějakou školu, dost jich tyhle testy požaduje. Jinak se prostě nedostaneš.

[8]: Jsi šťastná žena. :)

[9]: To co popisuješ, to bych brala. To je prostě normální postup, kterej mi dává smysl.

11 Nexi Nexi | Web | 20. května 2015 v 12:00 | Reagovat

Já jsem si naštěstí vybrala všechny školy bez SCIA. ty testy nesnáším a nesnášela jsem je už na základce :/ jinak mám novej blog, tak když se koukneš budu ti vděčná :)

12 Eva Eva | 20. května 2015 v 18:35 | Reagovat

Studuju psychologii na FF UK.
Jak moc jsou ty přípravky efektivní nevím, ale teoreticky by to pomoci mělo. Stejně jako když se učíš třeba na FCE, tak po pátém projetí vzorových testů už tě ten šestý tolik nepřekvapí. Na druhou stranu - takhle se člověk může připravovat i sám doma a nemusí vyhazovat další peníze za kurz.Každopádně ale to vypadá, že už tě to trápit nemusí a studium na VŠ máš v kapse, takže gratuluju!

13 Van Vendy Van Vendy | Web | 21. května 2015 v 0:18 | Reagovat

Tohle už mě dávno minulo, naštěstí.
Scio testy znám jen z povrchních útržků.
A paradox, že člověk, který vymýšlí škatulky, chce prosadit školu, kde se neznámkuje a snad ani neučí.
Ale jestli tě můžu uklidnit, ve skutečném životě nikoho nebude zajímat, jaké jsi měla známky, každému bude stačit ten canc papíru a hlavním plusem bude právě ona perfektní znalost angličtiny a dobrá výřečnost.

14 Magdaléna Magdaléna | Web | 22. května 2015 v 8:44 | Reagovat

[11]: :) Tak to je super, že ti to vyšlo i bez

[12]: Děkuji za upřesnění. Žasnu - z doslechu jsem získala pocit, že psychologie UK je místo, kam téměř nemožno se dostat :)
Máš pravdu, v něčem to jistě člověku pomůže. Ale asi pouze v rámci možností, kam je schopen se zlepšovat :) Děkuji, měj krásný den.

[13]: No, na jednu stranu v to doufám, na druhou stranu se toho děsím. Protože si nejsem jistá, jak moc bude za pár let ten canc papíru odpovídat těm znalostem angličtiny.

15 Van Vendy Van Vendy | Web | 22. května 2015 v 12:58 | Reagovat

[14]: Neboj, když budeš angličtinu trénovat (buď na zahraničních prázdninách, studijním pobytu nebo sledováním filmů v originále), nezapomeneš nic z toho.

16 zaplaťte za lepší výsledek zaplaťte za lepší výsledek | 25. května 2015 v 1:02 | Reagovat

Vzhledem k tomu, že se jedná o soukromou společnost, tak kontrola výsledků není průhledná. Zdravím všechny naivce :D

17 Teeda Teeda | Web | 28. května 2015 v 8:29 | Reagovat

Celý scio nenávidím. Sice jsem se i přes scio dostala kam jsem chtěla, ale je to podle mě jen způsob jak vyřadit ty, kterým na oboru záleží a chtěli by to dělat. Diskvalifikace kohokoli s talentem pro obor. Jsou věci, které se totiž změřit prostě nedají a obory, pro které jsou důležitější povahové rysy.
No jo, no...

18 Myšák Myšák | Web | 29. května 2015 v 11:26 | Reagovat

[12]: Co se týče SCIO je mi jsou mi vcelku jedno. I když jsem je zkoušela a vím, které části mi nejdou a na které zase mám. Ale hlásila jsem se na jazyk, kde chtěli přijímačky z cizího jazyka a reálií o dané zemi. :-)
Jsem ale proti tomu, aby se psaly scio testy na jakoukoliv školu do oboru psychologie, místo klasických ústních přijímaček. Ano, studovat psycho na MU. Tam je náročné se dostat, a proto klobouk dolů. Jenomže je to náročné, kvůli velkému zájmů uchazečů a pak kvůli daným SCIO. Příjde mi spíše spravedlivé a více zasloužené, jsi-li na psychologii někdě, kde člověka zkoušeli ze psychologie + motivační pohvor. Takhle se tam totiž nedostanou ti, co tam nemají, co dělat.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
.
Všechny texty a fotografie jsou má vlastní tvorba, prosím respektuj to. Děkuji.


.