Učitelům běhá chládek po po zádech

1. dubna 2014 v 18:10 | Magdaléna |  Z hlavy
Nevím, jak moc sledujete problematiku dnešního školství, zda se vás to vůbec nějak týká, nicméně mám potřebu ještě více upozornit na - už tak velmi diskutované - téma. Z ministerstva totiž přišel požadavek (či spíše nařízení?), aby si všichni pedagogové doplnili vzdělání - a to komplexně na vysokoškolské úrovni.

Nezlobte se, ale jako více než 10letý produkt školského systému, učitelská dcera a neteř v jednom nemohu nereagovat.



V první řadě je třeba říci, že vzdělání je rozhodně potřeba. O to tu vlastně také jde, protože, přiznejme si, zní to logicky - Jak může učit někdo, kdo k tomu sám učen nebyl? Já naprosto souhlasím, že by pedagogové měli projít řádným vzděláním, nicméně zavádět takto striktní podmínku je podle v některých případech nesmyslné a v mnoha neefektivní.

Nejprve bych se ráda zaměřila na učitele odborných předmětů. Nechápu, jak někdo může přehlížet fakt, že například strojní inženýr si těžko bude dodělávat 5 let na pedagogické fakultě. Už takhle je neuvěřitelné těžké sehnat odborníka, který je ochoten si před katedru vůbec stoupnout, a my si to budeme ještě stěžovat tím, že po něm budeme požadovat státnice z pedagogiky a psychologie? Jistě, pokud by učitel bez těchto znalostí učil na ZŠ, je to problém, ovšem na průmyslové střední škole žádný nevidím. A to vůbec nemluvím o lékařích, kteří učí na školách zdravotnických. Nevím jak vy, ale já rozhodně chci, aby se o mé zdraví staral někdo, koho k tomu učil odborník. A právě ti odborníci na slovo vzatí by se měli platit zlatem a podporovat v tom, co dělají.

Další kapitolou sami pro sebe jsou rodilí mluvčí. Myslím, že pokud má škola někoho, kdo stabilně vyučuje speciální semináře či přípravy k FCE, DELFu, atd. je vhodné, aby tento učitel měl alespoň pedagogické minimum. Nicméně pokud se školou spolupracuje externista, případně někdo (jako je to v případě našeho gymnázia), kdo je zde jen na rok v rámci projektu Comenius, je toto plošné opatření naprosto scestné.


Dále bych tu mohla mluvit o tom, jak mě zeměpis nejlépe naučila matikářka, jak jsem do doktorky přírodních věd fyziku na ZŠ naprosto nechápala a jak je moje máma neustále perzekuovaná za to, že má dopravní fakultu. To by ale mohlo vyvolat diskuzi, ve které by měl vlastně pravdu každý, protože tohle jsou záležitosti veskrze individuální. Mě by spíše zajímalo, kde ta potřeba vzdělávání učitelů vlastně vznikla. Je mi jasné (stejně jako asi spoustě z vás), že v našem školském systému jsou mezery, nicméně si nemyslím, že je vyřešíme takto.

Mám kamarádky, co PedF studují, studovaly a studovat chtějí, ale já sama vím, proč ji nikdy studovat nebudu, přestože jsem až doposud chtěla za katedrou skončit. V dnešní době je tahle profese brána o společenský status níže než ty jiné. A věřte mi, že tohle opravdu není motivace pro ty, kteří něco umí a umět chtějí. Na pedagogické fakulty chodí převážně dvě skupiny lidí - ti, které nikam nevzali a pak tzv. charitativní pracovníci, kteří věří ve své poslání, ve smysl té práce, kteří mají chuť. Těm druhým patří neuvěřitelný dík, jenže to podle mě nestačí.

Aktuální situace by měla vybízet k tomu, aby se zvedla prestiž učitelů, náhled společnosti na ní a případně i platové ohodnocení. Je důležité probouzet v lidech, jako jsem já, víru, že vzdělávání se a vzdělávání druhých má smysl. Naše společnost by měla směřovat k tomu, že nás budou učit ti nejlepší. Ministerstvo by mělo určitou vizi drobných změn, která povede inteligentní lidi k tomu, aby se na pedagogické fakulty hlásili. Mělo by podporovat každého, kdo má zájem tuhle práci dělat a kdo jí dělá dobře. Namísto toho však tahle instituce veškerou pružnost a možnost změny potírá. Postihuje pedagogy s praxí, demotivuje odborníky k předávání znalostí a ještě hrdě hlásá to, že zvyšuje kvalitu. Jediné, co se opravdu zvýší, bude odliv expertů a počet lidí, kteří budou po profesorech šlapat. Už teď je totiž sužuje Chladivý mráz, který jim běhá po zádech.

 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Sentencia Sentencia | Web | 1. dubna 2014 v 18:36 | Reagovat

vesměs souhlasím s tvými názory. Je pravda, že české školství má mezery, ale ty jsou podle mě celkového rázu a vyhození tolika učitelů mu zrovna dvakrát asi neprospěje. Ano, učit by měl člověk, co o daném tématu ví, je vzdělaný a má praxi. Ale třeba u odborných předmětů na učilištích mi přijde naprosto zbytečné, aby si nějaký mistr na praktický předmět, dodělával titul, který navíc nijak neovlivní to, jestli svou manuální práci v dílnách zlepší nebo ne. Pochybuji, že u takto kovaných učitelů se pedagogickým studiem změní třeba přístup k žákům natož jejich učební postupy a návyky. Na střední jsme měli na řadu odborných předmětů učitelky, které neměly pedagogické vzdělání, ale zato řádku let praxe a upřímně pochybuju, že by nám účetnictví vysvětlila líp holka, co v životě v nějaké firmě to účetnictví nedělala, ale "má z něj titul", než naše učitelka, která kupu let pracovala v bance a věděla o tom první poslední a byla schopná nám dát i praktické příklady.

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 1. dubna 2014 v 18:38 | Reagovat

U rodilých mluvčích...no...nás učily dvě američanky. Jedna měla bakaláře z dějin umění, ta druhá nemám ani tušení. Ta první byla moc sympatická a přátelská, ale v podstatě jsme si jen povídali, ta druhá byla povýšená přežvýkavá kráva, pro níž jsme byli póvl. Ani jedna ale za dva roky nehnula s gramatikou a nějakou extra slovní zásobou, v podstatě jsme si povídali pořád o tom - tady to na školách chodí takhle, v Chicagu jsem studovala takhle, povídejte mi jaký budete mít maturák, pokecáme o tom kde jste byli v zahraničí...jako fajn, mluvit se musí, ale když k tomu nepřidá gramatiku a neřeší, že půlku vět vyjadřujeme pantomimicky, je to prostě špatně a "umět učit" by proto rodilý mluvčí taky měl.

3 Barb Barb | 1. dubna 2014 v 21:44 | Reagovat

Učitelé odborných předmětů teda minimálně doposud pět let studovat nemuseli a nemusejí. Na doplnění "pedagogického minima", dnes se tomu říká učitelská způsobilost, stačí 3 - 4 semestry placeného studia, délka záleží na té které univerzitě. Sama jsem to ke svému VŠ ekonomickému vzdělání vystudovala před dvěma lety, ač se zatím za katedru nechystám.

4 mengano mengano | E-mail | Web | 1. dubna 2014 v 22:41 | Reagovat

Jako učitelská dcera s tebou zcela souhlasím:) Ale vážně... problém našeho školství začíná už v lidech, kteří jdou pedák studovat. Nechci nikoho urazit, ale rozhodně by nezaškodilo, kdyby přijímací síto bylo o mnoho hustší. Takhle fakulty vystuduje spousta lidí, kteří jen chtějí mít VS vzdělání a dobří učitelé z nich nikdy nebudou. Buď jdou rovnou dělat něco jiného nebo přistanou na pracáku, a když se náhodou dostanou na školu k učitelské práci, tak je to nebaví.

Další věc, která drtí naše školství, je nutkavá potřeba každého nového ministra dělat "reformy". Asi aby se neřeklo, že se fláká:) Většina reforem znamená větší či menší katastrofu. Pamatuju na změny v devadesátých letech. Pod heslem "každý trouba musí mít maturitu" se hromadně začaly otvírat nové učební obory s maturitou. Výsledkem byly děti sice s maturitou (ta měla oproti středním školám otřesnou úroveň), ale třeba zmečníci neuměli z praxe skoro nic. Holky se hrnuly do "rodinek" s maturitou, o "obyčejné" učební obory nestály. Výsledek? Pracáky se vesele plnily  mladými dámami, které měly maturitní vysvědčení na vaření knedlíků:)

Shrnuto a podtrženo - pokud se každých pár let přeorá koncepce školství, půjde to se vzdělaností našeho národa pomalu ale jistě do kopru.

5 Vendy Vendy | Web | 1. dubna 2014 v 23:13 | Reagovat

O tomto problému jsem četla už před časem, kde byl článek, že díky tomuhle odejde ze školství učitelka, která má pár let před důchodem a na vysokou se už vážně necítí, přesto má za sebou několik desítek let praxe a podle všeho je dobrá učitelka, tedy umí učit a umí zacházet s dětmi. Což jsou dvě dost podstatný věci. Další je, k čemu supervysokoškolské vzdělání, když nebudou lépe ohodnoceni? Pro spoustu fracků budou pořád za blbce, navíc za blbce, kteří si ještě musej udělat vysokou.
Pěkně jsi to v článku rozebrala, odborní učitelé (nebo profesoři), to je další kategorie. Nejsem proti dovzdělávání se, ale tohle je úchylnost. Stejně jako požadavky při hledání práce, kde chtějí maturitu a znalost AJ snad i pro těžkou funkci úklidové manažerky (přeloženo, uklízečky. Vážně, viděla jsem inzerát, kde hledají uklizečku se znalostí AJ.)

6 Takara Takara | Web | 2. dubna 2014 v 0:02 | Reagovat

[2]:přesně tak...v případě rodilých mluvčích, být rodilý mluvčí nestačí, měli by mít vzdělání "ve výuce angličtiny jako cizího jazyka", bez vzdělání hodiny budou vypadat jen jak si výše popsala...podobný problém se řeší v Japonsku, ale Japonci nějak nechápou, že sama rodilost nestačí...je třeba si sehnat "opravdové učitele" schválně kolik z nás by bylo schopno na úrovni naučit cizince česky? Hádám, že by nás bylo naprosté minimum no a s rodilými mluvčími je to to samé.
***
Jinak k článku, tahle dodělávka se týká i školek ( jako učitelka mateřin ji částečně vítám, škola není všechno, ale je to nutný základ, který bychom všichni/y měli/y mít), kde stále učí řada nekvalifikovaných nebo s nižším pedagogickým vzděláním, než požaduje EU...myslím si, že ve školkách by měla být samozřejmost, že máte příslušné vzdělání k "vzdělávání mateřin". Není to samospásné: musíte mít talent, chuť to dělat, vztah k dětem atd. ale škola je základ. Co se učitelek v mateřinách týče, tak většina si před i důchodem školu dodělala nebo dodělává (na dálkovém studiu "tělocvik byl s úlevami, pochopitelně") a ráda..studovala jsem s nimi takže vím, mělo to výhody: výplata učitelky se středním peďákem byla nižší skoro o 3 tisíce než učitelky s VŠ a pokud měl někdy ambice, být ředitelkou nebo vedoucí učitelkou, pak VŠ je dobrým plusem do výběrového řízení. Co se učitelů středních škol týče, tak odborníky ano, ale jen a pouze odborníky...nás češtinu učil trotl, který dostal sice státní cenu za literaturu, ale padaly z něj taková moudra jako "přívlastek slovesný", a že se naše milá Jůlie od Rómea měla, prosím, utopit. V úvahách, kde je jasně dáno, že je to rozmýšlení a názory autora, tento "výtečník" neznámkoval text, ale snižoval známky za názory, se kterými nesouhlasil...tehdy jsem psala úvahu na téma "povinná četba? Přežitek?!" můžete hádat, jakou známku jsem tehdy dostala...Tak takové odborníky, prosím pěkně, ne! Ve školství by se měli nacházet kvalitně vzdělaní učitelé nebo odborníci (s talentem učit) ne někdo, kdo si to přijde jen k tabuli odříkat, a pak to pro něj zhasne.

7 Magdaléna Magdaléna | Web | 2. dubna 2014 v 7:09 | Reagovat

[1]: Lepší doplnění bych si nemohla ani přát. Děkuju.

[2]: No, pokud vás rodilci učili v rámci běžné angličtiny, tak si myslím, že je to špatně. My máme s naším Irem dvě hodiny konverzace, většinu času nám povídá on, ale rozhodně můžu říct, že mi to něco přineslo. Gramatiku sice neprobíráme (obecně si myslím, že se jí na střední probírá zbytečně moc znova a znova), ale pokud se na něco v této oblasti zeptáme, nemá problém nám to vysvětlit :).

[3]: Já jsem právě získala pocit, že studovat musí. Celých 5 let. Moje máma i teta minima mají.

[4]: První problém je spojen  tím, že jdou chytří lidé prostě jinam. A navíc jsou k tomu i povzbuzováni. Když jsem kdysi občas utrousila, že chci učit, koukali na mě všichni, jak kdybych spadla z višně.
S těmi reformami naprosto souhlasím. Přijde mi, že (a to v každém resortu) chce každý začít něco nového. Ale aby se dodělalo začaté, na to už nikdo není.

[5]: S požadavky na hledání práce jsem se sama osobně zatím nesetkala, takže nevím. Ale souhlasím, že spousta věcí je minimálně zavádějících :).

[6]: Jaj, tady se asi budeme rozcházet... Víš, nechci cokoli snižovat, ale myslím si, že pro učitelku ve školce snad ani VŠ nutná není. Nevím, nikdy jsem se o to prostředí nijak zvlášť nezajímala, ale přijde mi to jako nadbytečné, vzhledem k tomu, co je později jejím úkolem. Navíc je to podle mě další forma demotivace - kdo půjde studovat 5 let mateřiny, když může mít za stejnou dobu aprobaci na SŠ a vyšší společenský statut jako bonus k tomu? Chápu, že spoustu lidí tahle práce baví, že by ji za nějakou prestiž nevyměnili, takových si nesmírně vážím. Ale z racionálního hlediska je tohle prostě fakt.
A co se literáta týče... Trotl prostě trotlem zůstane. Na tom vzdělání nic nezmění. Vždycky se tu budou vyskytovat jedinci, kteří budou dělat něco špatně...

8 Em Zet Em Zet | Web | 2. dubna 2014 v 15:25 | Reagovat

Tak tohle je úžasný článek! :) Netušila jsem, že nějaké takové nařízení existuje, ale tvoje argumentace je vážně racionální a souhlasím s tebou 100%. Taky bych byla raději, kdyby mě učil odborník s praxí. Já se o školství moc nezajímám (nemám ráda školu, bohužel), takže ti k tomu nic moc neřeknu bližšího. :D

9 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 2. dubna 2014 v 16:35 | Reagovat

Souhlasím s tebou, další naprostá zbytečnost z ministerstva, kde se řeší samé potřebnosti... Jo, jo.

Ještě doplním, že znám jednu učitelku (konkrétně naší třídní), které by nemělo být dovoleno učit, naprosto se na to nehodí... Neumí si získat autoritu, oslovit nás, zaujmout, potrestat, pochválit... Prostě neumí učit. Ale má vystudované školy, že...
Zato například učitel chemie, inženýr, ten naučí :))

10 Strange Strange | Web | 2. dubna 2014 v 19:13 | Reagovat

Na nehodící učitele jsem v jedné debatě reagovala, že by je měli prostě bez řečí vyházet. Jenomže to by bylo asi půlka osazenstva z celé republiky. A kdo by pak učil, když se tomu naše generace vyhýbá jako čert kříži.

11 Teeda Teeda | Web | 2. dubna 2014 v 22:33 | Reagovat

Souhlasím s výjimkami, jako jsou lékaři, případně nějací odborníci, technici. Tady funguje princip vzdělávání va VŠ. Neučí tě učitelé, ale špičky z oborů.
Zbytek nějak nevím, co na to říct. Snad jen, že jsem zrovna o tomhle psala. A byla jsem líná to zveřejnit. Ale asi to udělám hned, i když je to psaný kapku v afektu...

12 Erička Erička | Web | 4. dubna 2014 v 17:37 | Reagovat

Toto nařízení se mi vůbec nelíbí, kdo potom vlastně bude učit? I když zažila jsem učitelku - matikářku, která měla problém v matice sama, natož aby děcka ten její styl vysvětlování vůbec pochopily :-D

13 Ježurka Ježurka | E-mail | Web | 4. dubna 2014 v 17:41 | Reagovat

Navodila jsi zajímavou debatu na téma, které se stále probírá ze všech možných stran. Moje dcera studovala pedagogickou fakultu 5 let a když se přestalo učit rusky, další 3 roky, má tedy tři aprobace a v bleděmodrém je to i u snachy. Moje dcera chtěla učit už od 3. třídy. Vzali ji tam až na druhý pokus (kvůli mně, bohužel) a učí již víc jak 20 let. Finanční ohodnocení je opravdu špatné, na ty roky co studovaly, ale obě holky to berou jako poslání, jinak by už dávno prchly jinam, ne?

14 music-germany music-germany | E-mail | Web | 7. dubna 2014 v 12:21 | Reagovat

Bydlim v Irsku, a verte mi, ze horsi skolstvi jsem v zivote nevidela - oni ani nemaji povinnou informatiku, takze pokud chteji s pocitacem umet neco vic nez 'kde se mam prihlasit na Facebook' musi si delat dodatecne kurzy + na zakladce a stredni nemaji vic nez 6 predmetu za jeden skolni rok a to myslim smrtelne vazne.
A co se tyce rodilych mluvcich - za sva studia jsem se setkala se ctyrmi a odnesla si poznatky pouze od te posledni, Nemky, ktera se nakonec podilela i na hodinach anglictiny, i presto, ze to povudne nezamyslela a nemela na to zadnej glejd. A presto byla moc prima a predala nam zajimave informace :) Co se tech predeslych tri tyce - dva Nemci a jeden Ir - vsichni tri zblekotali, tenkrat jsem jim nerozumela ani slovo a z jejich hodin jsem si odnesla akorat vetsi depresi :D Chci rict, ze na glejdu moc nezalezi, pokud to nejsou vylozene technicke predmety, ale taky na pristupu cloveka a jak umi vysvetlit latku a zaujmout tridu.
A taky chci rict, ze ministerstvo nema zrejme co na praci, kdyz vymysli takovy hovadiny.

15 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 7. dubna 2014 v 16:14 | Reagovat

Setkala jsem se s učiteli, kteří pedagogickou neměli a naučili mě toho hodně, stejně tak s těmi, kteří všechno vzdělání měli, ale učit prostě neuměli, je to relativní.

16 Peter Cross Peter Cross | Web | 7. dubna 2014 v 16:47 | Reagovat

Ono tomu tak je, že lépe naučí ten člověk, který tu věc dělá s radostí a který ji bude učit rád. Učitel, který pomalu nic neumí, ale má miliony škol a prošel padesáti psychologickými testy je tak trochu k ničemu. Takový učitel nemá takový ten správný zápal pro tu věc a ani ho třeba nebaví a pak aby učil děti, jejichž pozornost je opravdu těžké upoutat? No potěš koště.

17 Katie Katie | Web | 7. dubna 2014 v 17:18 | Reagovat

Skvěle napsané!
A naprosto s tebou souhlasím.
Další problém vidím v úrovni vzdělanosti studentů středních škol a jejich šance uspět u přijímacích zkoušek na vysokou školu.

18 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 7. dubna 2014 v 20:08 | Reagovat

Jako dcera učitelky musím více než souhlasit. A navíc, když po někom takovém, kdo učí v mateřince chtějí znalosti dvou jazyků, počítačové gramotnosti a třeba i logiky a matematiky, je to dost drsný :)
Ono to určitě takové vzdělávání učitelů cenu má, ale mělo by se nad tím zamyslet, kde je to vlastně nejvíc potřeba :)

19 christiiinka christiiinka | Web | 7. dubna 2014 v 20:45 | Reagovat

Minule jsme na tohle téma taky debatovali :-). Co se týče školství a školního systému v porovnání s ostatními zeměmi, si myslím, že Česko je na tom stále docela dobře a je jen škoda, že se sráží takovými novelami. Učitelé by měli být určitě lépe ohodnoceni - já bych třeba nešla učit ani za 30tisíc měsíčně a jinak ten zbytek vidím úplně stejně jako ty. Ono ani vysokoškolské vzdělání nenaučí špatného učitele učit...

20 Slečna A. Slečna A. | Web | 12. dubna 2014 v 8:19 | Reagovat

Nejsem ani jeden z tvých dvou případů :) Studovat jsem to šla zcela cíleně, hlásila jsem se na stejný obor na více školách :) A nevidím to jako poslání, jen svůj obor miluju a chci učit, protože věřím tomu, že na to mám.
Ale společenské postavení tohoto zaměstnání se opravdu propadá někam do hlubin.
Já nejsem vyloženě na peďáku, jsem na přírodovědečné fakultě, kde jsme ale zaměřeni na vzdělávání, máme tedy odborné předměty jako ostatní, co pak odbornou drahou pokračují a k tomu pedagogické a psychologické.

Co ale musím říct, většina mých spolužáku je zrovna mých spolužáků právě proto, že je jinam nevzali, nebo protože to byla cesta nejmenšího odporu, nebo proto, že maj prostě rádi něco z biologie. Hromada z nich ani učit nechce nebo neumí (a umět naučit je docela talent, ikdyž se říká "Kdo neumí - učí.")... je mi z toho školství přeci jen trochu smutno.

21 Tereza Tereza | Web | 14. dubna 2014 v 17:04 | Reagovat

to je těžký, ano i ne.. upřímně by bylo supr kdyby aspon všichni učitelé byli minimálně ing. mgr. v tom co vyučují, pokd se jedná o odbornou školu.. základky dou asi dost stranou, práce s dětma je o něčem jinym..

rodilí mluvčí - jsem pro minimálně přezkoušení z pedagogiky.. zrovna náš "rodilý mluvčí" byl farmář na Novém Zélandu a uměl tak maximálně čumět po holkách, mít narážky a dělat ovčí sýr..  tomu ale dokončení vzdělání škola nařídila ještě pár let před tím, než byl zákon vůbec zavedenej..

nejhloupější ale bylo, že právo nás na obchodce učila baba (pouze) se střední školou, co dělala pár let na finančáku.. to byla trochu trága, nenaučila nic.. kolikrát to i vypadalo, že sama trochu neví..

ach.. politika našeho státu je asi stejně věčné a neřešitelné téma.. :-/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
.
Všechny texty a fotografie jsou má vlastní tvorba, prosím respektuj to. Děkuji.


.