Maturita z matematiky - pro či proti?

1. března 2014 v 22:13 | Magdaléna |  Z hlavy
Přípravuji se na úterní debatu, ve které budeme trénovat na krajské kolo. Naše téma zní:

Maturita z matematiky by měla být povinná i pro humanitní obory gymnázií

Mým úkolem je vymyslet velmi propracované argumenty, které dokáží toto tvrzení náležitě podpořit, ale také ty, které jej mohou bravurně vyvrátit. Sama mám matematiku ráda a jsem přesvědčená, že je každému jen k užitku, ale je tu to slovo "humanitní gymnázia"... Chápu, že asi budete zastávat stranu PROTI, ale já musím umět vyargumentovat obě dvě.

Kdybych zastávala stranu PROTI, první, co mě napadne, je, že humanitní gymnázia se profilují spíše na jazyky a historii, tudíž je v jistém ohledu zbytečné vnucovat jim matematiku. Proč zatěžovat budoucí diplomaty, kunsthistoriky a filology přípravou na zkoušku z binomických rovnic?

Jako strana PRO bych pravděpodobně namítla, že ač se jedná o humanitně orientovanou školu, jde v první řadě o vzdělání gymnaziálního typu, které s sebou nese jistou komplexnost, ke které matematické znalosti bezpochyby patří. Gymnázia vychovávají inteligenci národa, tudíž i lidi solidně se v matematice orientující.

V pozici PROTI bych mohla opět oponovat, že je to zbytečná zátěž a bla bla bla... To by se ale celá debata dostala do kruhu a ve finále by to znamenalo ztrátu bodů i smyslu. Daleko příhodnějším argumentem by bylo, že povinná maturita ještě negarantuje matematické vzdělání, stejně tak, jako nematurování z ní neznamená neznalost. Vždyť podle celosvětového průzkumu PISA z roku 2012 jsme dokonce 22. nejlepší v matematice na světě.

Jakožto představitelka PRO strany bych oponovala, že podobné studie mohou být dost irelevantní a že navzdory konceptu státní maturity je přeci jen ta zkouška jakýmsi ukazatelem. Navíc v dnešním pojetí je to spíše souhrn minimálních matematických znalostí pro běžný život, tudíž je bezpředmětné mluvit o zatěžování studentů. Navíc (teď přichází kousek mého já!) je matematika jedním z klíčů k logickému myšlení, analýze, dedukci a vlastně i k jistému druhu sebevědomí. Hledání cest, vlastní inovativní postupy a trpělivost se nám přeci hodí i v naprosto humanitních oborech.

... tohle byl než náznak debaty, kterou si promítám v hlavě. Snažím se vymyslet své obhajoby a zároveň předpovědět argumenty ostatních a dokázat je přebít svými dalšími.

Kdybyste měli obhájit obě dvě strany, s čím byste vyrukovali? Je to jen hra, o nic nejde. :) A kdybyste měli říct svůj vlastní názor? Je skutečně pro humanitní obory matematika potřebná? A pro gymnaziální studenty obecně? Co všechno jste ze školních hodin potřebovali/upotřebili v běžním životě?

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Jay Jay | Web | 2. března 2014 v 2:11 | Reagovat

Podle mě se budou těžko hledat hlavně argumenty PROTI. Ty, které jsi tu nastínila, by nakonec mohly vést k relativizaci jakéhokoliv předmětu, případně celého smyslu maturitní zkoušky :-)
Možná ti to bude připadat úsměvné, ale i když pracuju na poměrně dost odborné technické pozici, nemusel jsem snad ještě nikdy použít víc, než co jsem se naučil na základce. Mimochodem z matematiky jsem nematuroval :-)
Pokud se budeme bavit o používání logiky, analýze a abstraktním myšlení, je otázkou, zda by toto vše nemělo být náplní docela jiného speciálního předmětu - protože tyhle dovednosti se jinak rozvíjejí i v rámci studia chemie, biologie, historie i jazyků. Je pravdou, že matematika společně s fyzikou donutí žáky asi nejvíc přemýšlet (že by proto byly tak nepopulární?). Na každý pád by tedy neměla zmizet z osnov jakékoliv střední školy, natož gymnázia, ať si říká třeba humanitní. A budeme-li trvat na ověřování středoškolských znalostí pomocí maturity (o tom zdaleka nejsem přesvědčený), pak mi připadá jen logické testovat i znalosti získané v tomto předmětu.

(Kdybych se na to podíval z té humanitní stránky, na co budou budoucím diplomatům, státním úředníkům a nakonec třeba i žurnalistům znalosti například české literatury, které se na gymplu věnuje extrémně velká pozornost...?)

2 Zitra Zitra | Web | 2. března 2014 v 7:57 | Reagovat

Maturita z matematiky pro humanitni gymnazia vazne potrebna neni. Ale obecne studium matiky rozhodne ano. Vzdyt na stredni skole se clovek nauci pro zivot veci, ktere rozvijeji jeho mysleni v dobe kdy to vyvoj mozku tolik potrbuje...presto to nezmena ze maturita z ni je podstatna. Po studiu na humanitnim gymnaziu je mozne vystudovat pak i architekturu. Maturitu jsem tam vazne nepotrebovala. Jasne, ti co z matematiky maturovali meli v prvnich mesicich naskok, ale to vsechno se rychle smazalo.
Je rozhodne zbytecne delat maturitu povinnou. Ale jeji ctyrleta vyuka, ktera neni narozdil od ostatnich predmetu zalozena na memorovani faktu, rozviji studenty i jinym smerem. A pozdeji jim otevira i jine moznosti, napr. to studium architektury, na ktere bych se zakladoskolskou matematikou tezko stacila. Studium rozhodne ano, maturitu nepovinne.

3 Zitra Zitra | Web | 2. března 2014 v 8:15 | Reagovat

Mocniny (plocha o strane x), kuzelosecky (principielne rezani rovinou)... Myslim ze toto clovek vyuzije pri tvurci praci. Vzdyt proto matematiku musi umet i treba rezbar na stredni.
Naopak zakladni predstava o limitach je snad dulezita pro kazdeho. Ne prakticky ale logicky...

4 Kariol Kariol | E-mail | Web | 2. března 2014 v 8:26 | Reagovat

Přiznám se, matematiku moc ráda nemám a maturity z ní se bojím, bude-li za těch pět let povinná. Doufám, že ne.
Myslím si (z toho, co jsme dělali a tak), že spousta věcí se může hodit. Je fajn umět si spočítat výdaje nebo potřebný materiál a zbytečně třeba neutrácet. Jenže pak je tu třeba mnou nenáviděná geometrie - prosím, vysvětlete mi někdo, proč musím umět pět zbytečných slov a pojmů kolem kružnic? :)
Na druhou stranu (opravdu je to pro a proti), souhlasím s tou logikou, dedukcí a tak. O tom jsem se nedávno taky přesvědčila. :)

5 Daenerys Daenerys | E-mail | Web | 2. března 2014 v 17:10 | Reagovat

tak jako podle mě by neměla být maturita z matiky vůbec nikde, ale to jen kvuli tomu, že mi matika prostě nejde a nikdy jí nepochopím :-D :-D samozřejmě vím, že je důležitá a potřebná.. dokonce i pro mě.. takže vím, že je důležitá i u maturity, ale myslím si, že bych jí neudělala :-D :-D

6 Matryoshka Matryoshka | Web | 2. března 2014 v 18:19 | Reagovat

Pokud bude maturita z matiky povinná, můžu se jít rovnou zahrabat. Nesložím ji ani ve snu.

7 Rogue Rogue | Web | 2. března 2014 v 20:20 | Reagovat

Maturita z matematiky pro gymnázia, proč ne? Lidé, kteří chodí na gympl si nakonec rozšiřují všeobecné vzdělání a nevidím důvod, proč by jejich maturita neměla zahrnovat matematiku, oni by se měli orientovat ve všem.
Pro humanitní obory, ale vidím maturitu z matematiky jako zbytečnost. Sama takový obor studuju a matika mě vytrvale pije krev a to, že by mohli schválit maturitu z ní, bylo mou noční můrou. Nechci si nijak fandit, ale považuju se za poměrně schopnou a inteligentní, ale moje matika je zoufalá - kdybych věděla, že mě jednou čeká maturita z ní, prostě bych musela jít na učňák, jelikož bych ji nedala (a nepřeháním, nepomohlo by mi ani deset doučování a příprav). Navíc humanitní - důležitější pro nás jsou právě humanitní vědy a ne rovnice. Rovnici si jednou neaplikuju na stařečky v domově důchodců nebo mentálně postižené v ústavu...

8 mengano mengano | E-mail | Web | 3. března 2014 v 9:20 | Reagovat

Studovala jsem v úplně jiné době, tak ti jen dodám svůj pohled na celou věc. Absolvovala jsem humanitní větev gymnázia. Nimrali jsme se v latině, francouzštině, ruštině a pochopitelně převelice v češtině. To mi vyhovovalo, měla jsem k tomu i nadání. Matematika mě nebavila, ale naučila jsem se ji. Z matematiky jsme samozřejmě (k mé velké radosti) nematurovali. Na vysokou jsem matematiku rozhodně nepotřebovala. Jenže pak mi životem poněkud zamíchal osud a všechno bylo jinak. Za pár let jsem najednou byla "nucena" studovat ekonomiii a ronila jsem krokodýlí slzy. Proto, ač výrazně humanitní typ, jsem pro, aby maturita z matiky byla všeobecně povinná. Nikdy totiž nevíme, jak se život zamotá:) A rozhodně s tebou souhlasím, že matika piluje mozek a učí logice.

9 Ježurka Ježurka | Web | 3. března 2014 v 17:21 | Reagovat

Krásně jsi zdůvodnila své PRO  i PROTI, já z ní také kdysi nematurovala a dnes si myslím, že opravdu k normálnímu životu všechny ty složité funkce nepotřebuji. Na ekonomické škole se matematika jako taková neučila, ale zase jiné počítání, podle mne to nebylo tak těžké. Moje vnoučata většinou matiku mají rádi, nevadí jim a vnučka, která studuje jadernou fyziku, tak ta ji dokonce miluje.

10 Em Zet Em Zet | Web | 3. března 2014 v 17:57 | Reagovat

Jednoznačně PROTI. Podle mého názoru je tohle věc talentu, někdo na to má talent a někdo ne. Maturita z kreslení přece taky není povinná právě proto, že je to věc talentu. :)

11 Enitas Enitas | Web | 4. března 2014 v 5:57 | Reagovat

Řeknu to asi takhle - pokud bude matematika povinná, neodmaturuju. :D U češtiny to chápu, je to náš rodný jazyk. Ale proč matematika? Někdo prostě to logické myšlení má horší.. Já teda určitě, aspoň co se týče matiky :D

12 Slečna A. Slečna A. | Web | 4. března 2014 v 18:33 | Reagovat

Já si rozhodně myslím, že by se měla matematika učit! Stejně tak jako všechny ostatní předměty - od češtiny, přes biologie, fyziku.. až po výtvarku, tělocvik a hudebku. Všechny mi příjdou dost důležité a všechny rozvíjí nějakou část našeho já (samozřejmě myslím všechny předměty, ne jen ty jmenované). Ale maturitu bych z ní povinně nezaváděla. Matematika mi příjde vhodná pro rozvoj logického myšlení, jak píšeš analýza, syntéza a tak dále. Ale stejně tak je tělocvik důležitý pro tělesný rozvoj a taky mě nikdo nenutí, abych z něj maturovala. Výtvarka a hudebka jsou tady dost pro rozvoj psychiky, duševní pohody, nalezení vlastního já. Pak jsou tu oboru, které slouží prostě k obohacení informací, které je prostě vhodné, aby člověk znal :) Ale maturita? Maturita z češtiny a jazyka - ta mi příjde opravdu důležitá. A pak je to na člověku, co si vybere, kterým směrem se zaměří. Matematika po dobu studia svůj účel splnila - rozvíjela logické myšlení studenta, není potřeba ale, aby ho trápila u maturity. I špatně vyřešeným příkladem totiž své logické myšlení rozvíjíš :)

13 Teeda Teeda | Web | 6. března 2014 v 15:11 | Reagovat

Nejsem gymnazistka, tak to takhle neposoudím, ale beru to z pohledu středoškoláka. Studavala jsem střední pedagogickou školu, je to mateřinka, práce s dětma. Hlavní obory jsou tam tělocvik, výtvarka, hudebka, dramatická výchova a čeština. Pro takovouhle školu je matika naprosto zbytečná věc. Škola tě má připravit na výkon určitého povolání. Nemá to být sbírka teoriie aby se neřeklo. Matiku jsme měli jednu hodinu týdně a to nám museli dát jen z důvodu státní maturity. Původně byla jen v prváku. Takže matiku pro všechny říkám ne. pro gymnázia bych jí dala, protože co si budeme povídat, gymnazisti nemají obor. Zaměření nezaměření, většina z nich bez vejšky nemá nic než maturitu a jakože "prestiž", která ovšem v reálném světě bohužel není uplatnitelná. Takže pro ty bez oboru bych byla pro matiku všem. .)

14 Unknown Unknown | Web | 8. března 2014 v 8:25 | Reagovat

Tak s tímhle rozhodně nesouhlasím.
Tak každý má nadání na něco jiného, a zrovna matematika nepatří mezi ty nejčastější "talenty"!

15 Žebyjá? Žebyjá? | Web | 8. března 2014 v 10:44 | Reagovat

Na rovinu říkám, že kdyby měla být povinná maturita z matiky, tak bych neměla moc šancí. V matice mě baví jenom geometrie a "úlohy", protože to není jenom mechanické počítání a dosazování vzorců. Takže jsem proti maturitě z matematiky.

Argument pro se mi asi najít nepodaří, protože v tom vážně nevidím smysl. Ano, matika by se učit měla i na hum. gymnáziích (samozřejmě, že jí nemusí být tolik jako jinde), ale maturovat z ní? K čemu? Ti, kterým matika jde, akorát zopakují to, co už umí z hodin. A ti, kterým nejde? Ti budou muset lítat po doučováních, do noci se drtit něco, co je nebaví a nezajímá... Nevím, ale mám pocit, že by to ještě zvýšilo odpor k matematice jako k předmětu...

16 Amelie Amelie | Web | 8. března 2014 v 16:55 | Reagovat

Já jsem maturovala z biologie, fyziky, z ruštiny a ČJ. Ani z matematiky by mi to nevadilo, matematiku jsem milovala. Ale moje dcery v ní plavou, ty by asi moc neuspěly....  povinná? Je mi to jedno, nemám vyhraněný názor....Nechám to na "odbornících".

17 Magdaléna Magdaléna | Web | 8. března 2014 v 17:44 | Reagovat

Všem vám děkuji za báječné komentáře, nápady, osobní zkušenosti. :) Myslím, že podobné reakce člověku pomáhají utříbit si vlastní názor...

18 Endokra Endokra | Web | 8. března 2014 v 18:07 | Reagovat

Mně už samotné "humanitní gymnázium" nedává smysl...Buď je to gympl se vším všudy a nebo není, není co řešit. Na humanitní zaměření existují odborné školy. Chodila jsem na osmiletý gympl a právě matika způsobila, že jsem přestoupila na humanitní obor, který mi ve všech směrech vyhovuje. Matiku máme třikrát týdně, ale v úplně jiném množství a učíme se pouze to, co uplatníme. Na gymplu jsme se učili všechno. A když říkám všechno, tam tím myslím opravdu všechno, včetně mega dlouhých teorií. Fuj! Pro mě je to naprosto nevyužitelné, proto jsem s tím sekla a nevidím žádný důvůd, proč bych se s tím měla trápit, když nic s matematikou do budoucna v plánu nemám. V práci s lidmi ji asi těžko využiju, že jo.
Někoho matematika baví a jde mu a někdo není schopný jí pochopit. Já jsem měla každý den doučování, snažila jsem se, makala, brečela jsem a nakonec jsem to vzdala, protože prostě nejsem matematický typ, nemám na to vlohy. Stejně tak jako někdo nemá vlohy na zpěv, že jo. Takže asi tak.
A fakt se mi nelíbí termín použitý v tvém článku - "inteligence národa". Z gymnázia jdou lidi, kteří vlastně ani nevědí, čím chtějí být (až na vyjímky), mají naivní představy a povyšují se nad ostatní, neznají vůbec realitu, protože profesoři do nich hustili celé roky naprosté pitomosti. Jen byli schopni naučit se nazpamět ty dlouhý teorie, ale v praxi jsou nevyužitelní. Mám osobní zkušenosti a čerpám i ze zkušeností ostatních. Co třeba sociální pracovníci? Dělníci? To, že studují jinou střední školu rozhodně neznamená, že jsou něco méně než gymnazisti a rozhodně do světa přispějí stejně ne-li více než oni. (neplatí to samozřejmě pro všechny gymnazijní studenty) Takže asi tak. Tím však nechci nikoho škatulkovat, každý jsme jiný, že jo.

19 Snowy Snowy | Web | 16. března 2014 v 12:53 | Reagovat

Myslím, že s matematikou je to stejně jako s fyzikou. Taky jsem ji nenáviděla, ale když jsem pak jednou večer ležela a přemýšlela o jednom jevu, zjistila jsem, že si ho dokážu vysvětlit. To mě docela povzbudilo. :)

20 Lokaj Lokaj | Web | 27. května 2014 v 15:58 | Reagovat

Matematiku jsem nesnášel jako všechny empiricko vědecké nauky. Později jsem došel na to, jak je matematika krásná, logická, "nemůže to nikam uhnout". Matematika rozvíjí uvažování a lidské myšlení, proto si myslím, že alespoň v nějaké formě by měla tvořit díl studia. Ovšem z matematiky jsem nematuroval, i když ji doteď používám, sám jsem došel k tomu jak je užitečná a potřebná.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články

.
Všechny texty a fotografie jsou má vlastní tvorba, prosím respektuj to. Děkuji.

.