Jak smysluplně debatovat?

22. února 2014 v 9:56 | Magdaléna |  Z hlavy
Dnes jsem strávila tři hodinky ve společnosti asi 20 stejně starých lidí a lektora, který nás měl naučit zásadám správné debaty. Jednalo se o jeden z mnoha studentských projektů, který ale já osobně řadím k těm nejzdařilejším. Ono si asi každý včetně mě říká, že diskutovat i debatovat umí. Jenže pak přijde situace, kdy zjistí, o kolik jsou ti ostatní lepší…

(foto z loňského krajského kola - zdroj: stránky naší školy)


Mám báječnou profesorku, která čas od času svolá pár lidí na nějaký projekt. Nechápu proč, ale mě vždycky osloví s něčím debatním. Už loni jsem strávila vyčerpávající dopoledne v debatě, kdy nám nikdo nic moc neřekl, spíše jsme hodně trénovali. Pod časovým presem, pod nátlakem, v týmech. Letos to bylo trochu jiné. Pokud jste se někdy setkali s Agorou, je to přesně ono.

Ve zkratce se jedná o to, že dva 10členné týmy dostanou tvrzení, které musí obhájit/vyvrátit. To, jestli zastáváte názor PRO či PROTI, si losujete. Pak máte 6 minut na to, abyste svůj názor podpořili co nejsilnějšími argumenty a zároveň vyvrátili ty, které přednesla druhá strana. Mluví ten, kdo se postaví a komu moderátor udělí slovo. Jednoduché.

Já osobně jsem žila vždycky v tom, že umím docela dobře vysvětlovat a přesvědčovat, ale během dnešního odpoledne jsem viděla pár lidi (a byli z naší školy), kteří by mě hravě smetli. Přimělo mě to k tomu, abych si ujasnila, co mi nešlo, a na čem by stálo za to zapracovat… Teď už totiž trochu vím, co dělám špatně, případně, co nedělám vůbec.

Důležité body:
  • Opravdu si ujasnit, jaký názor vlastně zastávám
    - nezdá se to, ale po chvíli už sotva víte, zda jste pro nebo proti. Velice snadno se v tom člověk ztratí, zamotá, přizná pravdu druhé strany, ...
  • Utřídit si, co chci říct, a odhadnout, jak by na to mohla reagovat druhá strana.
  • Předpovídat možné argumenty opozice
  • Poslouchat, co říká váš tým a co říká "protidebatér"
    - je to občas pěkné slovíčkaření. Navíc, když vnímáme, snáze reagujeme
  • Netočit se kolem jednoho bodu-argumentu
    - svým argumentem bychom se vždy měli posunout dopředu
  • Nestavět argument na konkrétním příkladu.
  • Dívat se na situaci z různých úhlů pohledu.
    - př.: kouření v restauracích nemusí vadit jen nám a jiným zákazníkům, ale především také personálu
  • Dávat si pozor na držení těla a gestikulaci
    - už jenom to, jak si stoupáme, o nás prozrazuje mnohé.
  • Nebát se!

(foto z loňského krajského kola - zdroj: stránky naší školy)

Tohle je pouze pár bodů, co jsem si dneska odnesla. Je fajn si to sepsat, ale myslím, že daleko větší smysl mělo si to "zažít". Když na vás druhá strana chrlí přesvědčivý argument, se kterým v podstatě souhlasíte, je neuvěřitelně těžké zachovat chladnou hlavu, postavit se a odpovědět ještě přesvědčivěji a k věci. Mně se to příliš nedařilo, ale chci v tom být lepší. Je to o cviku. Lidé, co se zapojili loni, byli obrovským přínosem pro tým.

Co vám budu povídat, nadchlo mě to. Stejně jako loni. Protože tohle je to, co podle mě má smysl, a přesto se to na školách neučí. Utvořit si názor. Pohotově reagovat. Být klidný. Mít uspořádané myšlení a dokázat ho přeformulovat do srozumitelných vět. Docílit toho, aby nejen naše věty, ale i celá debata byly smysluplné...
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 fendsterovci fendsterovci | E-mail | Web | 22. února 2014 v 11:02 | Reagovat

O tom sme sa bavili v škole. Pekný článok, súhlasím :)

2 Vendy Vendy | Web | 22. února 2014 v 11:21 | Reagovat

Myslím, že tohle by se mohlo povinně učit, vyčlenit tomu nějakou hodinu. V mé představě by to padalo do hodiny občanské výchovy, ve které bych učila už děti, jak v dospělosti nebýt prasata, jak se chovat mezi lidmi, jak být slušní k ostatním, ale také asertivitě, jak se nebát, též praktickým znalostem, jako hledat v jízdním řádu, umět vyplnit složenku, vědět, kde hledat konkrétní věc, jak umět dávat a přijímat dárky, jak se k sobě chovat v rodině i v manželství a takové věci. Tohle bych do mých imaginárních hodin občanské nauky zařadila. Totiž, lidé by se naučili i přemýšlet, pohlížet na věc z různých stran, a hlavně, obhájit si svůj názor a své případné NE, pokud by nechtěli podlehnout nátlaku podomních obchodníků a různých nekalých prodejců.

3 Ivišek Ivišek | Web | 22. února 2014 v 11:52 | Reagovat

Velice zajímavý článek a plně souhlasím, že si člověk musí všechno urovnat, aby mohl dobře argumentovat a ostatní ho svými otázkami neznejistili.

4 Daenerys Daenerys | Web | 22. února 2014 v 14:58 | Reagovat

teda to vypadá zajímavě, o tom slyším poprvé, pro a proti, to bychom taky mohli někdy zkusit..

5 Em Zet Em Zet | Web | 22. února 2014 v 17:53 | Reagovat

Všechny rady na světě by mi byly zbytečné, protože trpím takovou logopedickou vadou, že jakmile chci s někým začít mluvit, nebo debatovat, dřív nebo později se zakoktávám a mluvím příliš rychle, takže rychleji mluvím, než přemýšlím. :D Jde to opravdu těžce vysvětlit, ale když se s někým hádám a koktám při tom, vypadá to vážně blbě. :D A opozice má pocit, že vyhrála. :D Upřednostňuju mír. :D

6 Date tree Date tree | E-mail | Web | 22. února 2014 v 20:24 | Reagovat

Na takové kurzy by měl chodit povinně každý.. a především naši politici. Někteří sice mají level hard a umí i dobře odbíhat od tématu, ale jiní pro změnu nevědí, o co vlastně v diskuzi jde..

7 Erička Erička | Web | 23. února 2014 v 12:58 | Reagovat

Velice povzbudivý článek a poučný :) Takové projekty by měly bývat častěji a hlavně kurzy, aby to člověk uměl praktikovat :)

8 Teeda Teeda | Web | 24. února 2014 v 20:36 | Reagovat

Na školách se to učí... počkej si na vejšku. Bude se ti to zatraceně líbit. Historické i literární semináře u nás probíhaly přesně tak, že jeden nastudoval důkladně problematiku a vedl diskuzi. Zbytek lidí načetl materiál, a pak se jelo. Člověk se tak naučí asi nejvíc.:)

9 Tia Tia | Web | 25. února 2014 v 20:16 | Reagovat

Tak to bych si určitě ráda vyzkoušela. Doufám, že na naší škole se něco takového taky uspořádá :)

[2]: Plně souhlasím. Takhle by mě občanka/v mém případě základy společenských věd bavily mnohem víc!

10 Renesmé Renesmé | Web | 2. března 2014 v 12:33 | Reagovat

To je úžasné, že máš takové možnosti na škole.
Tohle je něco, co mi nikdy nepůjde, ne na 100% a to nesoudím jen dle Tvých pravidel, ale dle své osobnosti. Řekla bych zkrátka, že ne každý na to je, ne každý má na to náturu a ačkoliv by chtěl, nepůjde to, vím o čem mluvím, když mám mnohdy hrůzu veřejně vystoupit, navíc ještě debatovat a ,,hádat se". Tím neříkám, že nedokážu projevit svůj názor a stát si za ním pádnými argumenty.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
.
Všechny texty a fotografie jsou má vlastní tvorba, prosím respektuj to. Děkuji.


.