Informační inflace

6. února 2014 v 11:20 | Magdaléna |  Z hlavy
"Když se nad tím tak zamyslím, je facebook jedna velká sebedokazovací potřeba, vlastně i celej blog, obecněji vzato."


Během rozhovoru s Malou jsem se rozvášnila na téma lidské zvědavosti, všeobecné pasivity a stále stoupajícího nezájmu... To, že mě tahle pseudodiskuze utvrdila v tom, že je třeba jisté věci ukončit, je věc jiná... Prostě mám pocit, že informace jsou dnes příliš laciné. A to, že dochází k jakési "inflaci" lidských sdělení, je jen důsledkem.



Víte, facebook jsem nikdy nezavrhovala, ani neměla potřebu ho nějakým způsobem rušit. Upřímně mi v jistých obdobích života docela dost pomohl, protože kamarádství ve vesnici, která čítá asi tak 50 obyvatel převážně důchodového věku, je věc naprosto nemožná. Na druhou stranu mám ale pocit, že je to další z dnes už mnoha prostředků, které nám servírují informace na stříbrném pdonose. A to mi vadí!

Však si to vezměme, do čeho už dnes vkládáme vlastní iniciativu a zvídavost. Ve školách (alespoň co jsem se já setkala) převládá frontální výuka - učitel stojí před třídou a vykládá, popisuje, ukazuje... Naším úkolem je poslouchat, případně si psát poznámky a... a to je všechno. Nemusíme položit otázku "Proč?", protože odpovědi se nám dostává bez ptaní. Pro sociální sítě a weby platí to samé - nemusíme se zajímat o to, kde byla kamarádka na dovolené, a s kým chodí pan Tenaten. Prostě to vidíme na zdi, nemusíme o tom přemýšlet, natož to hledat. A dokonce i na blogu se to rozmáhá - nemusíme sledovat naše oblíbence, stačí nakliknout bloglovin a je to. Chápu, že to šetří čas, ale přijde mi, že to podporuje jen jakousi degeneraci mozku - alespoň u sebe to pociťuju. Už ani nechci přemýšlet, ke komu se mám jít podívat, prostě jen účelně sleduji nové příspěvky.

Na věcech, co jsem vyjmenovala, není nic špatného - alespoň z mého pohledu ne. Děsí mě ovšem ty důsledky. Nevím, jak to máte vy, ale občas se mi zdá, že už ani nemám chuť se o něco zajímat, ptát se, zvídat. Jednoduše proto, že vím, že ty informace dostanu sama. Už nemám chuť sama vymýšlet, jak by se daný chemický vzorec asi mohl cyklit. Prostě jen 2 minuty počkám a dozvím se to. Už nemám chuť testovat, kolik sušeného droždí odpovídá čerstvým kvasnicím, když stačí párkrát kliknout...

A pasivita není jediným důsledkem. Tím dalším je právě ta inflace...
Nejsem ekonomka a dost možná ani nebudu, ale rovnice to je vcelku jednoduchá... Když je informací nadbytek, klesá poptávka. Když klesá poptávka, musíme zvýšit efektivitu (zavedeme bloglovin). Když už je efektivita našponovaná na maximum (den má pouze 24 hodin), musíme zavést reklamu a snížit cenu (expandujeme na facebook, píšeme kratší články, ...), a takhle to celé vzniká...

Účelem článku není hanit bloglovin, sociální sítě ani nic podobného. Jen mám potřebu sdílet se světem to, co mě rozčiluje, nebo spíš to, co je mi líto. Protože když pak čtu na jiných blozích v komentářích otázky, na jejichž odpověď by stačila asi tak minuta hledání na googlu, je mi smutno. A daleko větší mi je tehdy, když se pod nějakým článekem dočtu, že slečna příspěvek nečetla, protože je na ni moc dlouhý, ale fotografie jsou pěkné.

Tak asi tak.
 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Em Zet Em Zet | Web | 6. února 2014 v 14:24 | Reagovat

Bloglovin nemám, tak doufám, že k degeneraci mého mozku dojde později. LOL :D Jinak na tvůj blog jsem se chtěla podívat už zase dost dlouho, je super a máš skvělé myšlenky.

2 katherine katherine | Web | 6. února 2014 v 15:45 | Reagovat

Omlouvám se, že jsem tu dlouho nebyla, měla jsem obrovský časový skluz a jednoduše jsem vůbec nestíhala. Mrzí mě to budu se to pokoušet alespoň jedním článkem týdně nějak napravit. Snad to protentokrát klapne. :))
Máš naprostou pravdu. Spousta lidí si to neuvědomuje, vlastně ani já kolikrát, co je tímhle internetovým světem vlastně všechno způsobeno. Má několik nesporných výhod, ale poslední dobou mám spíš pocit, že výhody se ztratily bůhvíkam. Rozkutálely se a já už je nějak nemůžu najít. Lidi jsou díky facebooku a všem těmhle stránkám hrozní lenochodi. A bojím se, že se stávám jedním z nich .. A taky mě to neuvěřitelně štve.

3 Yima, téma týdne Yima, téma týdne | E-mail | Web | 6. února 2014 v 15:47 | Reagovat

S těmi všemi statusy souhlasím. Vlastně to dělám i já. Hrozně ráda přemýšlím nad blbostmi a otázkami života a tak dále a tak dále, ale navíc hrozně ráda vídám názory ostatních. Tímto zpětnou vazbu získávám. Já, ačkoli bydlím v Brně, mám většinu kamarádů na internetu, takže mi to už ani nepřijde. Je to pro mě něco jako, když jde skupinka kamarádů venku a někdo najednou něco řekne.
Souhlasím ale s tím, že informace jsou skoro jako pečení holubi, kteří nám lítají rovnou do huby.
Bloglovin mám. Naprosto mě to nadchlo, protože tím ušetřím spoustu času. V oblíbených mám už přes šedesát blogů, některé z toho přidají článek jednou za měsíc, a kdybych měla všechny každý den obcházet, asi bych se zbláznila.
Rovněž souhlasím s nesouhlasem se školou. Já jsem sedm let chodila do waldorfské školy (nevím, jestli to znáš) a tam byla taková víc interaktivní výuka. Prakticky jsme si všechno zkoušeli, kdybych to tak řekla. Teď už jsem v prváku a od osmé třídy jsem byla na gymplu. Rozdíl je neskutečný a nechápu, jak nějaký rodič může dovolit, aby tímto školstvím trpěli jejich ratolesti už od první třídy. Když se teď chci na něco zeptat profesorů, mám hrozný strach, protože nikdo jiný to nedělá. Oni prostě čekají, až jim to řeknou. A pokud neřeknou, no tak co. Já jsme zvyklá, že se ptám. Až to začíná být otravné.

Jinak - tvůj článek se mi hodně líbil, takže bude v pondělí ve výběru na http://tema-tydne.blog.cz :)

4 Magdaléna Magdaléna | Web | 6. února 2014 v 16:13 | Reagovat

[1]: Děkuju :). Upřímně doufám, že mezi bloglovinem a degradací neexistuje nic jako přímá úměra :)

[2]: Vítej zpátky! Zrovna nedávno jsem se byla u tebe na blogu podívat, zda nepřibylo něco nového. Už jsem si říkala, že se asi neobjevíš. :) Tak jsem ráda, že jsem se spletla.

[3]: Ahoj. Moc díky za báječný komentář! Sama jsem měla kamarádku na Walfdorské škole - nicméně měla to obráceně - klasická ZŠ a Walfdorské gymnázium. Hodně mi o tom stylu výuky povídala. Zároveň jsem se ale o tom bavila s kamarádkou (studující spec. pedagogiku), která zastávala názor, že lidé navyklí na tento jiný systém to pak mají těžší v dalším studiu třeba na VŠ, což ostatně potvrzuje i tvůj komentář.
Abych řekla pravdu, nikdy jsem nehledala spojitost mezi alternativními metodami výuky a zvídavostí. Ale určitě tam ta nitka je. Děkuju za to, že jsi mi ji ukázala. :)

5 Kariol Kariol | E-mail | Web | 6. února 2014 v 16:34 | Reagovat

Ehm, asi by mi mělo být trapně, že jsem před chvilkou napsala pod předchozí článek, že bloglovin stávkuje... :)
Já si spíš myslím, že všichni pořád spěcháme, nemáme čas se ničím zabývat, hledat odpovědi. Prostě si vždycky najdeme ten jednodušší, levnější ... způsob, jak dosáhnout výsledku.
A co se té zmínky o škole týče - znám jen málo lidí, kteří by se s upřímnou zvědavostí zeptali "Proč?". Bohužel.

Článek opravdu k zamyšlení a já skrz myšlenky nedokážu dát dohromady nějaký lepší komentář...

6 Tereza Tereza | 6. února 2014 v 17:41 | Reagovat

Tak líbí se mi, že sem zavádíš chemii a cyklení :D :) Zároveň se mi líbí to, že uvažuješ jako ekonom :D :) a myslím, že z tebe by byl dobrý ekonom :) Tvá múza :D

7 Zítra Zítra | Web | 6. února 2014 v 19:42 | Reagovat

Terezo, to je zajímavý komentář a velmi dobrému článku! :))

Magdaléno zajímáš se o kritické myšlení a podobné techniky? Myslím, že by tě to mohlo zaujmout.

8 Magdaléna Magdaléna | Web | 6. února 2014 v 20:05 | Reagovat

[5]: Je všechno v pořádku?
Víš, se spěchem naprosto souhlasím, ale někdy se sama sebe ptám, proč tak spěchám? Kam? Co dělám ten ušetřený čas. Jako by bylo všechno stále rychlejší...

[6]: Děkuju za komentář, Malá... :)

[7]: Nevím, co přesně si představit pod pojmem kritické myšlení... Absolvovala jsem odpoledne s Debatní ligou, a byla to asi nejvíc přínosná dobrovolná akce, na které jsem byla. :)

9 Zítra Zítra | Web | 6. února 2014 v 20:34 | Reagovat

Díky za milý komentář u mě na blogu.

Člověk, který kriticky myslí, nikdy nikoho neodsuzuje. Žádný názor není dost hloupý na to, aby se nad ním nezamyslel a nevzal si z něj to insspirativní/dobré/zajímavé. Dovedeš si představit jak takový človek musí intelektuálně růst? Jak kvalitní je jeho žebříček hodnot, jak se rozvíjí jeho tolerance i schopnost hledání souvislostí. Je to nádherný, ta svoboda, že člověku pak může přijít zajímavý vlastně kdokoli. A když přečte článek v novinách, umí se na něj podívat z více stran, absolutně jej odsoudit i vyzdvihnout jeho silné stránky, protože umí kriticky myslet a ne jen přijímat jako ovce.

10 Teeda Teeda | Web | 7. února 2014 v 1:59 | Reagovat

Já třeba na bloglovin nedám dopustit. Nevím kolik přesně, ale určitě sleduji 30 - 40 blogů. Nemám šanci je všechny obíhat ručně, ale chci je všechny číst. Takhle se mi tam ty články vrší a já si pak udělám třeba jeden čtecí večer a celej ho prolebedím u článků. Je to bájo. A pohodlí.
S fb souhlasím, to je jasný, ale na druhou stranu - s lidma se kterýma se vídám, stejně všechno prodrbeme a s těmi, se kterými jsme spíš známí je to jen takové zajímavé nahlédnutí, stejně je už asi ani třeba nepotkám a když ano, tak jednou za pár let...

11 DaG DaG | E-mail | Web | 7. února 2014 v 7:05 | Reagovat

Lenost je základní vlastností lidstva, říkal nám nejlepší fyzikář všech dob na základce. Protože kdyby lidi nebyli lenoši, nikdy by neslezli z větvoví na zem - je to o hledání zlepšováků a stálém vývinu.
Na druhou stranu - nejeden bioetik (a já s ním) tvrdí, že ne vše, co je možné, je také dobré. Ale to by bylo na velmi dlouhou diskusi...
Bloglovin ani nevím, co je, na facebooku jsem z podobných důvodů jako Ty a nejvíc nesnáším, když se lidi ptají na věci, které jsou zodpovězeny o tři komentáře výš (a jim se to nechce číst), nebo které jsou jasné.
A teď nestíhám jít do práce,... Auuuuu :-)

12 El.Michelle El.Michelle | Web | 7. února 2014 v 10:43 | Reagovat

Lidé vymýšlí nové a nové věci a lidstvo je čím dál horší a lenivější.
Krásný článek, líbí se mi Tvé názory :)
Bloglovin vůbec nepoužívám, pár mých oblíbených blogů mám napsané, ale většinu si pamatuji. Když už mě nějaký blog natolik zaujme, tak přeci si musím pamatovat adresu :))

Kuchařka Den bez masa je skvělá. Obsahuje spoustu zajímavých receptů a nádherných fotek. Takže já určitě také doporučuji :) Recenzi bych mohla napsat :) Ale nejdříve ještě vyzkouším pár receptů a poté o ni něco napíšu :) Bohužel ji ale mám pouze půjčenou z knihovny, takže ji za měsíc musím vrátit. Určitě si ale pár receptů opíšu, protože tam jsou skvělé recepty na saláty, které v létě budou úžasné :)

13 Ježurka Ježurka | Web | 7. února 2014 v 17:13 | Reagovat

Tak na rozdíl od "oné" slečny jsem si já přečetla tvůj článek celý. Ale není vše jen černé nebo bílé. Na FB já osobně nic nevkládám, jen sleduji aktivitu přátel. A bloglovín? Zatím jsem si ho nepřidala, ale nikdy neříkej nikdy. Uvidíme. :-)

14 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 7. února 2014 v 19:05 | Reagovat

Takových slečen se poměrně nedávno dost rozmnožilo :D
Někdy si říkám, jestli má vůbec cenu psát dlouhé články...

15 Em Zet Em Zet | Web | 7. února 2014 v 19:22 | Reagovat

[4]: Haha, doufejme :D

16 Em Zet Em Zet | Web | 7. února 2014 v 19:24 | Reagovat

[14]: Jo jo, to se mi stává taky na blogu, co Magdaléna popisovala. :D Já poznám i podle komentáře, jestli člověk článek četl celý nebo ne. Když někdo napíše jen "pěkný článek", je jasné, že nečetl nic. :D Nebo "pěkné obrázky" taky dost zabije. :D

17 PaPája PaPája | Web | 7. února 2014 v 20:16 | Reagovat

Hmm, tak to je dost zajímavá úvaha. A doost dobře podaná rovnice! :-)

Je to tak. Vlastně si myslím, že o téhle "degeneraci mozku", jak ty říkáš, podvědomě víme všichni. Jenom to neumíme říct a urovnat takhle nahlas. Lidi mezi sebou mluví míň a míň, to když se ještě podívám třeba na dědu, ten pravidelně chodí s kamarády na pivo, povídají si, klábosí. Dnešní doba je nestihla zkazit. Zatímco mi, mladí, kteří to máme jako středobod, už pěkně (a teď pardon) "hnijeme". :D Uvidíme...

Jinak bloglovin nepoužívám. Nějak jsem líná se v tom "hrabat". Pamatuju si svých pár oblíbených blogů a ťukám si je do vyhledávače :-).

18 Magdaléna Magdaléna | Web | 8. února 2014 v 14:46 | Reagovat

[9]: Už rozumím. Ano, takový člověk je nesporně inteligentně trochu výše, ovšem... Tato nezaujatost a názorová flexibilita často podle mě vede k jisté dezorientovanosti ve vlastním světě. Člověk nedělá radikální závěry, čímž má ale daleko méně "jistot". Samozřejmě ale v rozumné míře je to, co popisuješ, naprostý ideál.

[10]: Samozřejmě. :) Máš pravdu. V normální míře jsou tyhle všecky záležitosti hrozně fajn :)

[11]: Stihlas? :) (že fyzikáře i bioetika moc pozdravuju :) )

[12]: S bloglovinem to mám asi dost podobně. Sleduji tam zahraniční blogy, kde čtu cca tak 50% článků. Oblíbené si pamatuju :) Zatím :D
Na recenzi se tedy těším.

[13]: :) Máte moc milý pohled na svět.

[14]: To si taky říkám. Ale někdy už mě samotnou trkne, že bych to měla raději zkrátit. :)

[17]: Nad mírou komunikace jsem přemýšlela zrovna nedávno při psaní s kamarádem. A napadlo mě, že to možná přeháníme. Pořád se něco komentuje, sdílí, píše, volá... Skoro už se ani nedivím, že je třeba rozvodovost o tolik vyšší :D Vždyť taková míra kontaktu musí být v manželství vražedná, když se to přežene. :)

19 ellie. ellie. | Web | 8. února 2014 v 15:29 | Reagovat

já jsem o bloglovinu slyšela už tolik, že jsem si to dneska dopoledne stáhla do mobilu.. a mám tam tři odběrateleO.o.. si na tom svým blogu neblogu připadám důležitě:D

já mám ráda, když se mi věci servírují na stříbrném podnose, když se dovídám nové věci - ale hledat umím. a stále umím být zvědavá.
našla jsem si blog jedné holky ze školy, protože jsem zaslechla, že nějaký tajný má, a já jsem chtěla strkat nos do cizího světa. a? našla jsem ho. aniž by mi ho někdo naservíroval.
podle mě tím, že máme facebook a víme o lidech věci, nezakrní naše zvědavost. a touha hledat a dozvídat se nový věci..

..nebo to jenom já jsem tak zvědavá, že mi nedělá problémy pátrat a pídit se po informacích, i když si můžu chvilku počkat a budou mi sděleny?

jinak s těmi úžasňačkami, které se podívají na obrázky v článku.. a text tak nějak.. minou.. no..
..ještě lepší druh lidí? návštěvníků (nebo spíše návštěvnic)? ty, který do komentáře napíší "pěkný článek, podívej se na můj blog"..:D
ehm.. samozřejmě, že je to pěkný článek, vždyť je to.. MŮJ.. článek.. ehm.. čau.
stejně se na blog takové osoby NEPODÍVÁM, stačilo už-_- :D

20 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 8. února 2014 v 16:28 | Reagovat

Moment, on existuje bloglovin? Co to je?
Do teďka jsem to nepotřebovala.
Ale jinak je to pravda. Na člověka se hrne informací moc. A protosi je rosděluju na několik podskupit, aby alespoň s některými mohl pracovat nějak dál. Ani už zprávy v televizi ani na internetu nesleduju. Všude lžou.

Jinak na facebook se občas (každý den) taky podívám. Ale ne proto, že by mě zajímalo, co dělá tenhle a co tamten. To jsou nedůležité povrchnosti, které jen zatěžují mysl. Já tam sleduju jednu stránku o Iluminátech. :-)

21 matryoshka matryoshka | Web | 8. února 2014 v 16:37 | Reagovat

Originální nápad a moc hezky napsaný článek. Díky za pěkné počtění a důvod k zamyšlění ^-^

22 DaG DaG | E-mail | Web | 8. února 2014 v 20:47 | Reagovat

[18]: Ale jo, stihla, jen čekala sousedka, kterou vozím - a to mne vždycky mrzí. Člověk se furt může zlepšovat :-)
Fyzikáře už pozdravovat nemůžu, bohužel. A bioetika znám jen z knih :-)

23 Hope Hope | Web | 8. února 2014 v 21:46 | Reagovat

Máš pravdu, rozumím ti taky nad tím někdy přemýšlím .. :)

24 neweresth neweresth | Web | 9. února 2014 v 0:41 | Reagovat

Je to smutné. Lidé si myslí, že Nám ušetří práci, ale naopak na tom něco je, opravdu. Na co nám to je, když náš mozek a naše schopnosti přemýšlet chřadnou? Je smutné, že se zakládá spousta různých stránek, které se nám snaží zlehčit práci, hledání, ale stejně jim jde jenom o naše data. Alespoň tak to vidím já. Taky mě mrzí, že se "blogeři" vyjadřují většinou jenom k obrázkům a když už tam teda jakože nic není, tak napíší... ,že máš buď hezký blog nebo jinou "kravinu". Chjo, jsme tak líní.

25 ^Leah. ^Leah. | Web | 9. února 2014 v 14:31 | Reagovat

Je to smutné, jak člověk dostane všechno bez jakékoliv zásluhy, bez toho, aniž by pro to musel něco udělat. Život to možná ulehčuje, ale potlačuje to zvýdavost člověka, a je pravda, že potom už se všichni ke všemu staví hrozně pasivně. Na co by něco dělali, kdy je internet, facebook.. Člověk nemá potřebu se snažit, a pak spousta věcí, které člověk dokáže jsou tak zadarmo, že už je nemá co motivovat k něčemu dalšímu.
Na co se přece snažit, když je mi všechno dodáno přes sociální sítě a internet.
Lidé ztrácí motivaci.

Krásně napsaný článek.

26 Vendy Vendy | Web | 9. února 2014 v 22:59 | Reagovat

[20]: Bloglovin je super, když funguje, napsala jsem ti odkazy k tobě na blog.

27 Vendy Vendy | Web | 9. února 2014 v 23:02 | Reagovat

K článku - napůl souhlasím a napůl ne, opravdu lenivíme, ano, ale některé stránky jsou výborné, třeba onen bloglovin. Některé blogy přidávají jednou za měsíc, třeba, a kdybych se tam měla dívat každý den, nebo každý druhý den, bylo by spousta zbytečného klikání. Bloglovin je výborná služba.
Facebook beru jen jako krátkou přestřelku, spíš na rychlé zprávy, ukázky a možnost sdílení, případně chatování.
Blog je blog, už jiná kategorie, místo, kde se člověk může vykecat, předvést, zamyslet, ukázat nějaké své výtvory, blog je takový osobnější.
Jinak není špatný se domluvit s pár kámoškama a čas od času vyrazit na kafe (nebo čokoládu nebo karamelky třeba...)
To platí pro každého z nás.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
.
Všechny texty a fotografie jsou má vlastní tvorba, prosím respektuj to. Děkuji.


.